En lönsam tillväxt tack!
Självklart är det vad alla företagsledare önskar. Men det går inte alltid att sträva efter både lönsamhet och tillväxt samtidigt, speciellt inte i dessa tider. Under Jureks Executive Event svarade deltagarna på var deras fokus ligger just nu. 71% svarade lönsamhet och 29% tillväxt.
Många bolag tvingades bromsa in i och med coronapandemin, något som bäddade för ett starkt tillväxtfokus när vi tog oss ut på andra sidan. Och mycket riktigt, efter en dipp i antal gasellbolag så såg man en stark ökning igen efter pandemin. Hela 60% av Jureks kunder planerade att fortsätta satsa på tillväxt under 2023. Att jämföra med siffran på 29% nu i slutet av året.
Många tillväxtbolag har med andra ord snabbt tvingats förändra sin strategi på grund av rådande ekonomiskt läge. Men har kommunikationen och riktningen förmedlats? Det var det medskick som Shervin Razani och Lena Apler hade. Oroliga tider ställer högre krav på kommunikation till medarbetare, men även till övriga intressenter. Det är viktigt att alla har koll på den riktning man följer, annars blir nödvändiga förändringar svårare att hantera och försvårar för lönsamhetsmålet.
Har ni identifierat era nyckelspelare?
Hela 74% menar att de försökt sig på att kartlägga sina nyckelspelare. I tider med svag lönsamhet och låg tillväxt är det extra viktigt att identifiera dessa personer. Men vem är egentligen nyckelspelare under lågkonjunktur?
Lena Apler och Shervin Razani höll båda med om att många ledningsgrupper har koll på vilka nyckelspelare som krävs när det kommer till siffror. Men det är inte lika många som har koll på vem som bidrar till kultur, vem som sitter inne på ett stort nätverk eller vem som är lojal och stärker varumärket med sitt ambassadörskap.
En person som tydligt bidrar med siffror vet ofta om att han eller hon är en nyckelspelare. Men frågan är om övriga personer i organisationen som spelar en stor och viktig roll vet om det? I många fall är svaret nej. Här är det viktigt att man lyfter dessa personer och färdigheter. Man kan dela ut pris för årets kulturbärare eller låta dessa personer komma fram mer på interna möten.
Kommer ni öka närvaron på kontoret 2024?
En fråga som enligt många börjar bli uttjatad, men som ändå visar sig vara högst aktuell och prioriterad bland landets ledningsgrupper och beslutsfattare. 67% svarade att de planerar att öka närvaron på kontoren under 2024. Samtidigt ser allt fler svenskar hemmajobb som en rättighet. Många menar att de aktivt kommer söka sig vidare om de tvingas till en ökad fysisk närvaro. Men är det verkligen något man ska vara rädd för?
Kandidater har kunnat ställa höga krav under en längre tid i och med rådande kompetensbrist. Men läget börjar skifta. Det kommer bli allt hårdare wake up calls för arbetstagare som innebär att man inte kan ställa hemmajobb som ett ultimatum. Åtminstone inte i tider av bristande lönsamhet och tillväxt.
Lena Apler delade åsikten om att trenden kommer skifta mot Office First. Informationsgivning och informationsmottagning är inga problem mellan hemmakontoren, men spännande diskussioner, kreativ höjd och kunskapsöverföring blir lidande.
Om Jurek:
Jurek grundades 2006 av serieentreprenören Shervin Razani och är idag en av marknadsledarna inom rekrytering och konsultuthyrning med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och London. Jurek är specialister inom områdena juridik, ekonomi, HR, Business Support, Marknad & Kommunikation och Life Science & Engineering. Jurek växer i snabb takt och har utsetts till Gasell-företag av Dagens Industri 6 år i rad. Jurek brinner för Talang på lika villkor och driver sedan 2017 den viktiga branschrapporten Jurekbarometer. www.jurekbarometern.se
Har ni ett kompetensbehov? Klicka här för att komma i kontakt med oss.