Varför ser ni ett ökat behov av flexibel expertis?
Det svenska samhället genomgår omfattande förändringar, och offentlig sektor är inget undantag. Digitalisering, förändrade regelverk, nya krav på hållbarhet och en generationsväxling bland chefer och specialister gör att organisationer inom staten, regioner och kommuner allt oftare söker flexibla lösningar för att säkerställa kontinuitet och kompetens. Vi ser en tydlig ökning av behovet av interimslösningar inom offentlig sektor. Fler myndigheter och kommuner ser interimchefer och seniora konsulter som en nyckel till att hantera komplexa förändringsprocesser, digitaliseringsprojekt och kompetensbrist.
Vad ligger bakom trenden med interim kompetens till offentlig sektor?
Det finns flera orsaker. Ökade pensionsavgångar och kompetensglapp är det första jag tänker på. Många erfarna ledare och specialister inom offentlig sektor går i pension de kommande åren, vilket skapar ett kompetensglapp som kan vara svårt att fylla på kort sikt. Interimschefer och seniora konsulter blir en avgörande lösning för att upprätthålla verksamhetens effektivitet och kvalitet. Sen handlar det om att allt fler offentliga organisationer arbetar i projektform för att hantera förändringar och driva utveckling. Detta innebär att behovet av erfarna konsulter med spetskompetens inom exempelvis HR, ekonomi, juridik och IT växer. Vi har även omvärldsfaktorer som pandemin, säkerhetspolitiska förändringar och ekonomisk osäkerhet har ökat behovet av att snabbt kunna ställa om. Interimchefer och seniora konsulter kan tillföra expertis och erfarenhet utan att organisationen behöver göra långsiktiga rekryteringsåtaganden
Vad kan vi förvänta oss framåt?
Jag är övertgad om att efterfrågan på interimslösningar inom offentlig sektor kommer fortsätta öka. Vi ser att fler organisationer inser värdet av att ha tillgång till rätt kompetens vid rätt tidpunkt. Interimchefer och seniora konsulter ger dem möjligheten att snabbt och effektivt möta förändringar utan att binda upp sig långsiktigt.
Vi kan även se en breddning av vilka kompetenser som efterfrågas. Tidigare var det framför allt chefer och specialister inom ekonomi och juridik som anlitades på interim-basis.
Vad kan Jurek Public hjälpa er med?
Det ökade behovet av interimchefer och seniora konsulter är en tydlig signal om att offentlig sektor befinner sig i en förändringsfas där flexibilitet och kompetens är avgörande faktorer. Att arbeta med erfarna interimskonsulter blir en strategisk lösning för att säkerställa att organisationer kan navigera genom osäkerhet och ta vara på de möjligheter som framtiden erbjuder. På Jurek Public har vi i 10 år varit en pålitlig partner för tillsättning av interima ledare. Är du nyfiken på vilka roller vi har tillsatt? Här är ett urval av interima uppdrag vi har hjälpt till med!
- Mark- och exploateringschef på kommun
- Chef för fastighetsförvaltningen på kommun
- Bygglovschef på kommun
- Samhällsbyggnadschef på kommun
- Finanschef på statligt bolag
- HR-chef på myndighet
- Administrativ chef på kommun
- Enhetschef på myndighet
- Rektor
- Chef för upphandlingsavdelningen på region
- Ekonomichef på kommun
- IT-chef på kommun
- Upphandlingschef på kommun
- Biträdande enhetschef för e-handel och reskontra på kommun
- HR-direktör på kommun
- Lönechef på kommun
- Kommunikationschef på kommun
Vi på Public har lång erfarenhet av offentlig sektor och dess specifika utmaningar. Med vårt breda nätverk och djupa kunskap hjälper vi regelbundet organisationer att hitta rätt kompetens för interimslösningar.
Vi har stor vana av att svara på direktupphandlingar och kan snabbt hjälpa till vid akuta behov av kvalificerad personal. Hör gärna av dig om du vill diskutera hur vi kan stötta din organisation!
Eva Meyer,
Head of Public
Mobile: +46 70 142 31 56
E-mail: eva.meyer@jurek.se

Om Jurek:
Jurek grundades 2006 av serieentreprenören Shervin Razani och är idag en av marknadsledarna inom rekrytering och konsultuthyrning med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och London. Jurek är specialister inom områdena juridik, ekonomi, Bank & Finans, HR, Business Support, Marknad & Kommunikation och Life Science & Engineering. Jurek växer i snabb takt och har utsetts till Gasell-företag av Dagens Industri 6 år i rad. Jurek brinner för Talang på lika villkor och driver sedan 2017 den viktiga branschrapporten Jurekbarometern. www.jurekbarometern.se
Har ni ett kompetensbehov? Klicka här för att komma i kontakt med oss!