Berätta om din bakgrund – hur ser din karriär ut hittills?
Min karriär hittills inom juridiken kan man kort sammanfatta med att jag är lite av en allkonstnär. Jag har varit biträdande jurist på en affärsjuridisk advokatbyrå, notarie på allmän domstol, åklagare, och de senaste åren har jag arbetat på Domstolsverket med samverkan inom rättsväsendet, särskilt med fokus på digitalisering. Den här bredden har gett mig ett unikt perspektiv på juridikens olika aspekter, vilket är väldigt värdefullt i mitt nuvarande arbete med rekrytering.
Vad var det som lockade dig att “byta sida av bordet” och gå över till rekrytering?
Det var faktiskt en slump! Jag läste en annons från Jurek som kändes ”spot on” för min personlighet och erfarenhet. Jag kände att det var dags att prova något nytt, en helt ny bransch men där jag ändå kunde ha en fot kvar i juristvärlden. Att kunna kombinera min juridiska bakgrund med något mer affärsdrivet var spännande, och jag ville vara med och påverka hur rätt kompetens matchas med rätt företag.
Är det svårare idag att hitta rätt juridisk kompetens på arbetsmarknaden?
Både ja och nej. Många advokater på större affärsjuridiska byråer specialiserar sig tidigt, vilket gör dem otroligt kompetenta och duktiga inom sina specifika områden. Samtidigt rör sig marknaden och trenderna allt snabbare, vilket ibland skapar ”glapp” mellan de kandidater som finns och vad marknaden faktiskt efterfrågar. Det kan bli svårt att hitta exakt rätt kompetens när förändringarna sker i ett så snabbt tempo.
Hur viktigt är det som rekryterare att förstå den miljö och verklighet där juristen ska arbeta?
Det är väldigt viktigt. Det gör att man som rekryterare blir mer relevant och trovärdig, både för kunden och för kandidaten. Att förstå arbetsmiljön gör att man kan identifiera rätt typ av kompetens och också förstå de subtila krav som kanske inte alltid framgår i en kravprofil.
Hur kan du som rekryterare hjälpa kunder att tänka utanför boxen när de söker juridisk kompetens?
Det handlar om att ha en fingertoppskänsla för om det finns en diskrepans mellan vad kunden säger att de vill ha och vad de faktiskt behöver. Ibland kan det vara värdefullt att bredda kravprofilen, tänka på konsultlösningar eller använda sig av alternativa rekryteringskanaler som nätverk och sociala medier för att nå ett större urval av kandidater. Det gäller att vara flexibel och kreativ i sitt tänkande.
Vilka utmaningar ser du för jurister på arbetsmarknaden just nu?
En stor utmaning, men också en möjlighet, är den allt högre graden av digitalisering. Den ställer stora krav på att jurister anpassar sig till nya digitala verktyg och förändrar traditionella arbetsmetoder. Dessutom blir kraven på regelverk och efterlevnad allt högre, vilket innebär att jurister måste vara mer uppdaterade och anpassningsbara än någonsin tidigare. De måste snabbt kunna ta till sig ny information och omvandla den till praxis.
Vilka trender bör jurister hålla koll på framöver?
Framför allt compliance och riskhantering, men även hållbarhet. Regelverken kring dessa frågor utvecklas snabbt och påverkar både företag och deras affärsverksamheter. Det kommer att vara viktigt för jurister att vara insatta i dessa områden, och det kommer säkerligen att påverka efterfrågan på kompetens inom de närmaste åren.
Om Jurek:
Jurek grundades 2006 av serieentreprenören Shervin Razani och är idag en av marknadsledarna inom rekrytering och konsultuthyrning med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och London. Jurek är specialister inom områdena juridik, ekonomi, HR, Business Support, Marknad & Kommunikation och Life Science & Engineering. Jurek växer i snabb takt och har utsetts till Gasell-företag av Dagens Industri 6 år i rad. Jurek brinner för Talang på lika villkor och driver sedan 2017 den viktiga branschrapporten Jurekbarometern. www.jurekbarometern.se
Har ni ett kompetensbehov? Klicka här för att komma i kontakt med oss.