Hur ser det ut på arbetsmarknaden just nu Christina?

Specialiseringen inom kommunikation och marknad har pågått under en ganska lång tid men nu sker förändringen betydligt snabbare. Nya roller uppstår hela tiden och då krävs det rekryteringskonsulter som förstår kundens behov och är initierade i vilka kompetenser som krävs för att lyckas. Våra konsulter har alla specialkompetens inom delar av vårt erbjudande och tillsammans vågar jag säga att vi täcker upp samtliga roller inom marknad, kommunikation och affärsutveckling. Vi på Hammer & Hanborg har alltid varit starka inom vårt område och jobbat brett med alla branscher, företrädesvis med större organisationer. Nu stärker vi vårt erbjudande med Jureks fokus på digitala roller och affärsutveckling. Tillsammans blir vi ännu vassare. 

Hur kan man ta sig runt ett rekryteringsstopp Lotta?

Vi märker av att allt fler företag tänker om och vågar tänka nytt. Ett exempel på det är förhållandet mellan sälj- och marknadsavdelningen. Starkt säljdrivna bolag vågar nu omfördela och ta in fler till marknad i stället för att öka på säljstyrkan vilket öppnar upp för intern resursfördelning. Slutar en säljare så kan man i stället fylla på med någon i marknadsteamet. Ofta visar det sig att den satsningen genererar fler kvalitativa och snabba affärer.

I takt med att försäljning blir alltmer digital har helt nya roller uppstått. Vi ser ett fortsatt högt tryck inom våra specialistområden och vi bedömer inte att det är här företagen kommer att spara in under 2023. Förändringstakten är så hög och för att fortsätta vara relevant för kunder och intressenter behöver företag och organisationer locka till sig de bästa talangerna. Många roller är inte längre en nice to have utan en need to have.  

Hur stöttar och utvecklar ni företag och organisationer för att de lättare ska locka till sig morgondagens marknadsstjärnor Christina?

Vi har alltid haft ambitionen att ligga i framkant. Det för att förstå våra kunders behov idag men kanske ännu hellre i morgon. Vi genomför varje år undersökningar och trendspaningar.  Därför har vi en unik kompetens som byggts upp under många år. Kompetens och erfarenhet som vi överför till de företag och organisationer vi arbetar med. Ofta fungerar vi som ett bollplank och utvecklar både våra kunders organisationer och våra kandidaters kompetenser. Vi förstår självklart affärsnyttan med att ligga i framkant och arbeta med ständig utveckling. Det gäller såväl oss själva som våra kunder. Nya kompetenser och roller skapar även ett helt nytt behov, nämligen behovet av ett förändrat och anpassat ledarskap. Även här finns vi med och stöttar våra kunder. 

9 av 10 företag menar att det misslyckas med att locka till sig rätt marknadskompetens. Vad tror du att de gör för misstag Lotta?

Jag tror att många sitter kvar i en äldre bild av vilken typ av personer som de behöver rekrytera. Det är lätt att tänka sig att man ska hitta samma kompetens som man hade tidigare. Utmaningen är många gånger att våga och klara av att tänka nytt. Se framåt och vilka kompetenser som kommer att behövas i framtiden. Och inse att en rekrytering kan vara ett tillfälle att utveckla företagets sätt att arbeta och därmed få in nya kompetenser. Här tar glädjande nog många av våra kunder hjälp av oss i ett tidigt ske, vi kan hjälpa till med att se vilka kompetenser kunden faktiskt har ett behov av.

Vilka roller inom Marknad och Kommunikation kommer vi få se betydligt mer av framöver Lotta?

Vi har redan sett att det börjar bli allt fler som ändrar rollerna på säljfunktion till mer marknadsinriktade roller. Men också att det behövs allt fler olika typer av specialister för digital kommunikation, e-handel Category Management och marknadsföring. Och det är dessutom funktioner som står under en ständig utveckling. Därför är det viktigt att vi kan komma in tidigt i rekryterings- och kompetensförsörjningsprocessen. Då kan vi bidra till att utveckla rollerna och hitta rätt kompetens för varje enskilt företag och organisation.

Jurek Marketing & Communication och Hammer & Hanborg har nu gått ihop. Vad innebär det för mervärde för era kunder och kandidater Christina?

Genom sammanslagningen breddar vi vår kompetens och därmed också vårt erbjudande. Vi har nu erfarenheter från allt från Startups, tillväxtbolag, byråer och offentlig sektor till stora börsbolag. Vi kan erbjuda fler kandidater spännande jobb och våra kunder ännu proffsigare rekryteringsprocesser. 

Vad kan vi vänta oss för spännande trendspaningar under våren?

Om några veckor släpper Jurek den uppmärksammade trendrapporten Jurekbarometern där man undersöker huruvida Talang anställs på lika villkor kopplat till förväntad och faktisk lön. Lite senare i vår släpper Hammer & Hanborg tillsammans med Jurek en spännande och viktig rapport på temat Framtidens Ledarskap. Håll utkik efter såväl webinars som seminarier kopplat till dessa spännande rapporter här!

Om Jurek:

Jurek grundades 2006 av serieentreprenören Shervin Razani och är idag en av marknadsledarna inom rekrytering och konsultuthyrning med kontor i StockholmGöteborgMalmöUppsala och London. Jurek är specialister inom områdena juridik, ekonomiHR, Business SupportMarknad & Kommunikation och Life Science & Engineering. Jurek växer i snabb takt och har utsetts till Gasell-företag av Dagens Industri 6 år i rad. Jurek brinner för Talang på lika villkor och driver sedan 2017 den viktiga branschrapporten Jurekbarometer. www.jurekbarometern.se

Om Hammer och Hanborg:

Hammer & Hanborg grundades 1994 av Christina Hammer och Åsa Falkman (tidigare Hanborg). Hammer & Hanborg arbetar utifrån en vision om att skapa framtidens professionella liv. Detta genom att hjälpa sina kunder med allt från rekrytering och konsultuthyrning, till utveckling av kultur och ledarskap. Men också genom sina undersökningar. Med 30 års branscherfarenhet och 20 års undersökningsresultat i ryggen har Hammer & Hanborg en djup förståelse för hur arbetsmarknaden fungerar och vad som formar den. Ta del av Hammer & Hanborgs senaste insikter, se dem som handfasta råd och inspiration, som hjälper dig att aktivt framtidssäkra din organisation – läs boken Framtidens professionella liv.