Hur var det att kliva in som Jureks HR-chef och ställas inför din karriärs största utmaning?
När pandemin slog till så hade jag bara jobbat några veckor på Jurek och jag kände varken organisationen, ledningsgruppen eller min chef ännu. Trots det var det mitt jobb att försöka guida oss genom en snårig arbetsrättsdjungel i en lågkonjunktur utan dess like där det inte fanns något facit då hela situationen var ny. Det här skulle ha varit svårt även om jag varit på bolaget en längre tid, men nu var utmaningen ännu större. Att dessutom försöka göra det här på distans var och är inte lätt. I vissa stunder har jag känt mig som en konsult som kommit in för att supporta under en tuff period.
Vad har varit din strategi som Jureks HR-chef under dessa turbulenta veckor?
Min strategi som Jureks HR-chef har varit och är att försöka hålla mig lugn trots rådande läge. Jag har varit med om många situationer där det varit tufft och den erfarenheten känns bra att ha i ryggsäcken just nu. Sen försöker jag dra nytta av mitt nätverk, vi är ju långtifrån ensamma i den här svåra situationen så jag pratar mycket med andra HR-chefer och lyssnar in hur de löser olika typer av dilemman som uppstått. Sen läser jag mycket och deltar på webinars som frikostigt erbjuds just nu. Jag tror att kunskap är makt i detta läge och för att kunna fatta snabba beslut. Självklart kommer inte alla beslut ha varit rätt när jag väl får chansen att stanna upp och titta i backspegeln. Men jag vill kunna känna mig trygg i det faktum att jag läst på tillräckligt mycket där och då för att fatta ett visst beslut.
Finns det någon erfarenhet från din karriär som hjälpt dig möta dessa utmaningar?
Inom HR är man van vid att bemöta kris & katastrof med olika omfattning och påverkan, nästan dagligen. Den erfarenheten är värdefull just nu för det är många som vänder sig till HR och hoppas att vi har lösningen på Corona. Det har vi givetvis inte. Men en förmåga att ge frågan lite perspektiv kan ibland underlätta för den enskilda medarbetaren, eller i vissa fall bara någon att prata med.
Är det något du redan kan konstatera att du lärt dig från dessa turbulenta veckor?
Jag är ju inte bara ny på jobbet utan även ny i den här branschen. Jag konstaterade ganska snabbt att jag tidigare rört mig i branscher som varit mycket mer tåliga mot konjunkturer (fastighet, finans & försäkring). Inom rekryterings- & bemanningsbranschen blir det kännbart mycket fortare och kräver handlingskraft direkt. Det finns inga ledtider för att fundera på om man ska gå åt det ena eller andra hållet. Sen handlar ju mycket idag om distansarbete, ett arbetssätt som verkligen satts på prov väldigt snabbt. Att leda en hel organisation på distans över lång tid kräver så mycket mer av det som vi tidigare kallat distansarbete då enskilda medarbetare arbetat hemma från och till. I det här nya ”normala” lär jag mig saker dagligen, framförallt hur viktig kommunikationen är när man inte ser varandra i vardagen. Men jag kan verkligen konstatera att det är oerhörd utmaning att kommunicera något man inte vet så mycket om i en organisation där man är ny.
Hur skapar man sammanhållning och bibehåller företagskulturen under dessa speciella förutsättningar?
Det är ytterligare en av alla utmaningar i detta nya ”normala”. Det gäller särskilt för mig som inte hunnit känna in företagskulturen. I den här typen av bolag med många extroverta personligheter som gillar människor och möten är det viktigt att försöka få till en så snarlik miljö som det går, fast digitalt. Vi började tidigt med en teamschatt för att kunna göra ”high five” på distans. Det behövs mycket bekräftelse för att orka just nu när allt inte tuffar på som man är van vid. Vi har också satt ihop ett digitalt socialt team som ska jobba med kulturen och aktiviteter på nätet. Vi uppmuntrar walk & talk-möten för mindre grupper för att få lite personlig kontakt. Det är lätt att känna sig ensam på hemmakontoret och det försöker vi undvika genom dagliga rutiner i form av check in-möten och samtal. Ju längre detta pågår – desto mer uppfinningsrika kommer vi bli. Det känns ibland som att det pågått en evighet, men egentligen är det bara 8 veckor. Det säger en del om hur viktig den sociala kontakten är för oss människor och det är därför det är vårt absolut viktigaste fokus just nu. Sen tror jag inte att man ska lura sig själv och tro att allt kommer återgå till hur det var innan den här krisen när den väl är över. Då har vi en ny spelplan med nya spelregler och måste säkert sätta en ny företagskultur som matchar det nya. Det är den som börjar växa fram nu och det är spännande.
Avslutningsvis, Vad var det som lockade dig att tacka ja till rollen som Jureks HR-chef?
För mig som verkligen brinner för HR och människor var detta en fantastisk möjlighet att få jobba med HR-frågor inifrån och ut. En möjlighet att knyta nyckelpersoner till bolaget som i sin tur knyter nyckelpersoner till andra bolag. Jag läste en artikel där Jureks VD skrev att bara de bästa får vara med i Jureks team. Jag blev inspirerad och motiverad att vara del av det gänget och fortsätta bygga vidare på den fina kultur som redan fanns.
Läs mer om Jurek HR här!