
Bilden visar skillanden på kvinnor och mäns löneutfall kontra löneanspråk, alla utbildningsnivåer inkluderat.
Varför tror du att kvinnor tenderar att få lägre lön än sina manliga kollegor, trots att de har liknande utbildning och erfarenhet?
Det finns såklart flera strukturella förklaringar, men i stora drag handlar det om skillnader mellan den manliga och kvinnliga kulturen. Manskulturen är mer konkurrenskraftig redan från en mycket tidig ålder. Att vara ”bäst” är eftersträvansvärt och innebär att du respekteras av dina manliga kamrater. Män får på så sätt en livslång träning, som startar redan på lekplatsen, i att bygga upp ett starkt självförtroende. När det kommer till den kvinnliga kulturen är inkludering och rättvisa istället det som eftersträvas.
Att skryta eller tro sig vara bättre än andra ses som en negativ social egenskap. Konsekvensen av detta blir att kvinnor hamnar på ett mycket långsammare belöningsspår jämfört sina manliga motsvarigheter som är mycket mer bekväma med att uttala sitt värde och ställa krav. Kort sagt kan man säga att den stora skillnaden bottnar i att män kräver att bli värderade, medan kvinnor väntar på att bli värderade. Detta förklarar varför kvinnor tenderar att kräva mindre i lön, medan män tenderar att ställa krav på högre lön.
Varför tror du att kvinnor tenderar att skänka sitt professionella värde efter barnafödande år?
Otroligt viktigt fråga att belysa. Mycket av den coachning jag gör med yrkeskvinnor handlar just om när de återvänder till arbetslivet efter flera år av att ha lagt sin tid och fokusering på att uppfostra sina barn. Det tydligaste mönstret jag ser är att kvinnor antar att det värde de tidigare kunde tillföra på arbetsplatsen har minskat eftersom de nu delar sin uppmärksamhet mellan arbete och föräldraskap. Många kvinnor oroar sig för att den tid de kommer att behöva tvingas vara borta från sitt jobb, till följd av föräldraskap, gör dem mindre benägna att bli befordrade och att de därför inte ser sig kunna begära mer i lön.
Hur kan kvinnor kommunicera sitt värde med självförtroende och övertygelse?
De flesta människor kan inte identifiera sitt personliga värde, så de presenterar sig själva som generalister och säger något i stil med ”jag har arbetat inom HR i 15 år”. Det är en väldigt ospecifik och risken är att rekryteraren/arbetsgivaren inte kommer uppfatta ett sådant svar övertygande eller veta hur de ska värderar det. Det blir därför en svår plats att förhandla från. Det är därför otroligt viktigt att presentera sig själv som specialist, eftersom det låter dig tala med säkerhet, vilket bokstavligen är motorn för att känna och utstråla självförtroende. För att göra det måste du ta reda på vad du faktiskt gör som ger mest värde till den rollen du söker.
Därefter tar du fram en hisspitch som presenterar ditt personliga värde – vad du gör, hur du gör det och vilken betydelse det har för människorna du interagerar med. På så sätt tillåts du även skapa förståelse för om jobbet du söker är en plats där du kommer få möjlighet att leverera ditt värde. Jag uppmuntrar starkt yrkeskvinnor att sluta vänta på att bli värderade och istället ta reda på sin specialistkunskap, öva på att pitcha sitt värde och sedan göra det med ett självförtroende. Belöningen för att göra denna förändring kommer att vara väl värt det.
