Vad bör man som företag tänka på när man sätter ihop ett team som ska marknadsföra och driva försäljning inom e-handel? Vilka kompetenser bör man anställa vs hyra in? För att få svar på våra frågor bad vi Cajsa Malm, Rekryteringskonsult inom Marknad & Kommunikation på Jurek, att svara på några frågor. Cajsa har sedan tidigare lång erfarenhet som marknadschef inom e-handel.
Vad tycker du behövs för att sätta ihop en vass marknadsavdelning inriktad på e-handel?
E-handeln har i mångt och mycket varit en föregångare i vilka kompetenser en modern marknadsavdelning bör ha för att vara framgångsrik. I och med digitaliseringen går vi mer och mer bort från det klassiska kampanjtänket mot en always-on-närvaro med fokus på att vara där kunden är. Nu krävs det ett marknadsteam som testar, analyserar och är snabba med att optimera och utvärdera.
Något som fungerade igår behöver inte nödvändigtvis fungera idag. För att vara snabba och flexibla är det viktigt att hålla de specialistkompetenser som krävs tätt intill sig och gärna inhouse. För effektiv marknadsföring som är inriktad på e-handel är det kritiskt att ha kompetens inom följande områden:
- SEO
- Email Marketing
- Content Marketing
- Marketing Automation
- CRM
- Performance Marketing och digital annonsering
- Social media
- Analys
- Grafisk form
När det gäller e-handel är dessa områden så pass viktiga att de är specialistroller i sig, men många gånger kan en duktig digital marknadsförare fylla flera av kompetenserna.
Det alla dessa roller behöver, oavsett kompetens, är att vara inriktade på att kundresan och användarupplevelsen inom e-handeln är central. Alla specialistkompetenser behöver samarbeta för att få en helhetsbild och jobba integrerat och där en marknadschefs roll är att hålla riktningen på kort och lång sikt.
Vilka kompetenser och egenskaper krävs för att bli framgångsrik i en marknadsroll i detta segment?
För att trivas i ett marknadsteam på ett e-handelsbolag bör man vara flexibel, orädd och nyfiken på sin omvärld. Då man ofta är ensam inom sin specialistkompetens behöver man vara proaktiv och hands-on samt ta ett stort ansvar för sitt område och dess utveckling. För att göra ett bra jobb krävs också ett helikopterperspektiv, att se sin roll i en större helhet.
Samtliga kompetenser är också under ständig utveckling och förändring vilket betyder att man behöver vara öppen för att hela tiden bygga på och förnya sina kunskaper. Sist men inte minst krävs en analytisk ådra i samtliga marknadsroller på ett e-handelsbolag där det mesta går att mäta och optimera.
Vilka kompetenser bör man ha in-house och vilka bör man hyra in?
Samtliga specialistkompetenser som vi listat ovan är mycket eftertraktade och det är hård konkurrens om kandidaterna. Finns möjligheten är det att rekommendera att ha alla samlade inhouse för att få bäst utväxling, kunna jobba agilt, integrerat och nära utvecklare samt UX och andra centrala kompetenser inom e-handel.
För punktinsatser inom grafisk form, SEO och digital annonsering kan man ta in hjälp från specialiserade konsulter medan content, sociala medier, nyhetsbrev, CRM och marketing automation gynnas av ett långsiktigt och insiktsdrivet tänk över tid.
Med tanke på att utvecklingen går så fort, hur hänger man med på det senaste inom branschen?
Kompetensutveckling är viktigt att avsätta tid för, både för individen och arbetsgivaren. Det finns många högkvalitativa digitala utbildningar som är kostnadsfria att ta del av och nätverk i sociala medier för respektive kompetensområde. Därutöver är det bra att hela tiden hänga med i branschpress så väl nationell som internationell. Flera marknader ligger längre fram än den svenska vad gäller e-handel, och varför inte ”copy with pride”.
Behöver ni hjälp med att bygga ett lyckat e-handels team? Kontakta Cajsa:
Cajsa Malm, Rekryteringskonsult – Jurek Marketing & Communications
Mobile: +46 76 002 69 01
E-mail: cajsa.malm@jurek.se