Att bygga starka varumärken går hand i hand med att vara en attraktiv arbetsgivare. Varför är det då så? Finns det ingen tydlig kultur eller tydliga värderingar inom organisationen blir det utmanande att kommunicera trovärdighet – både internt och externt.
Två av de specialistområden för rekrytering och konsultlösningar vi på Jurek satsat extra på under 2018 och 2019 är just HR och Marknad & Kommunikation. Genom det har det blivit tydligt hur många synergieffekter det går att hitta när man kombinerar dessa två. Vi har samlat våra bästa tips och argument för att låta dessa två funktioner inom organisationen samarbeta mer med varandra.
5 tips & argument för ett samarbete mellan HR & Kommunikation
- Medarbetarna är organisationens viktigaste varumärkesambassadörer. Personer som är genuint nöjda och trivs på sin arbetsplats är dessutom stolta över att arbeta där, och kommer garanterat prata gott om den! Dessvärre stämmer detta även om fallet är tvärtom, och medarbetare som pratar negativt om sin arbetsgivare blir sabotörer vilket får stora konsekvenser för varumärket.
- Ett attraktivt arbetsgivarvarumärke är tydligt i sin förmedling av kultur, värderingar och mål – organisationer behöver därmed ha en plan och tanke kring sitt EVP (Employee Value Proposition) och hur det kommuniceras på arbetsplatsen.
- HR och Kommunikation är satsningar som inte alltid lika snabbt ger resultat på sista raden, som när fokus ligger på enbart leverans och sälj. Men det kan bli kostsamt på sikt att välja bort dessa områden och kritiskt för den långsiktiga affären.
- Låt det inte ta för lång tid innan HR & Kommunikation sammanförs. För att nå optimal effekt bygg ett gemensamt team eller skapa plattformar för synergier och samarbeten.
- Kom ihåg att ingen arbetsplats kan vara den bästa för alla. Våga vara specifik och tydlig i kommunikationen externt och internt, så att du framför att attrahera alla blir bäst på att attrahera och behålla de kollegor som är Perfect Match för just din organisation.