
Hur har Jurek Business Support påverkats av rådande situation?
Precis som för de flesta andra bolag och övriga specialistområden inom Jurek har vi blivit påverkade av såväl förhållningssätt, arbetsmetodik, arbetsbelastning och mentala omställningar. Vi på Jurek Business Support har skapat en väl fungerande struktur där vi arbetar delvis från kontoret och delvis på distans. Vi kom tidigt igång med virtuella intervjuer och kundmöten och våra konsulter träffar oss också på digitala möten. Initialt kände vi inte av så stor avmattning men nu börjar vi se en större försiktighet, men också många av våra konsulter som blir förlängda i sina uppdrag.
Vad är dina erfarenheter från finanskrisen 2008?
I början av min karriär var jag många år inom Professional Services där jag bland annat arbetade i olika supportfunktioner inom Management Consulting och inom finanssektorn. 2007 var jag med och startade Sense Talents (som förvärvades av Jurek i november 2018). Efter bara ett halvår hade vi bra fart på businessen och då kom finanskrisen 2008 med Lehman Brother kraschen. Många förlorade sina arbeten och krisen var ett faktum. Den främsta lärdom jag har med mig från den krisen är att våga komma nära våra kunder, vara snabb från tanke till handling och anpassa verksamheten till rådande verklighet. För oss på Sense handlade det väldigt mycket om att ha örat mot rälsen och stötta våra kunder med nya lösningar och annan typ av kompetens. Håll huvudet kallt och oroa dig inte för det du inte kan påverka själv, jobba efter sunt förnuft och håll dig lugn. Var lyhörd och lyssna, använd din kreativitet och våga utmana dig själv lite så kommer man starkare ur krisen.
Är det någon roll hos er på Jurek Business Support som trots rådande läge fortsatt efterfrågas?
Efterfrågan på juristassistenter, vissa kundservicefunktioner och annan support inom vissa branscher efterfrågas i samma utsträckning som tidigare. Även ledningsstödsfunktioner har vi fortsatt haft en stor efterfrågan på. Vi gick in i Q1 med flertalet rekryteringar av Executive Assistants och VD-assistenter på vårt bord. Den typen av förfrågningar får vi inte in i samma utsträckning i dagsläget.
Vilken typ av oro märker ni av från möten med kunder, kandidater och konsulter?
Det är främst från våra konsulter som vi känner av en större oro – det är i huvudsak frågeställningar kring permitteringar och vilka regler som gäller för dem. Dessa konsulter är anställda av oss men ute på uppdrag hos våra kunder. Vår konsulterande roll är än mer viktig nu så transparens, information och tät kontakt med såväl konsulter som våra kunder är av största vikt. I våra rekryteringsprocesser ser vi generellt en större oro att förflytta sig från fasta anställningar in i nya samtidigt som det parallellt är många som känner att de sitter osäkert på grund av de rådande omständigheter som just deras arbetsgivare befinner sig i.
Vad har ni lärt er av den här krisen som ni kan ta med er i ert framtida arbete?
Vi har lärt oss att vara kreativa och hitta nya lösningar för gamla beprövade arbetssätt. Digitala verktyg och arbetssätt som medför en ny syn på hur, och inte var, vi genomför vårt arbete. Det mesta fungerar faktiskt lika bra på distans. Självklart är den personliga kontakten och möten kollegor emellan superviktig, men även här har vi hittat nya sätt att ha interna möten. Promenader, picknics, virtuella frukost- och lunchmöten och ibland en aw ihop.
Tror du att era tjänster inom Business Support kommer att förändras i framtiden?
Vi ser ju hur våra kunder anpassar sina arbetssätt inom administration och support och vi ser därför ett utökat behov av att kunna ge kvalificerat stöd på distans. Det gäller då att ha både rätt verktygslåda, erfarenhet och uthållighet/struktur för att lyckas med det. Detta är ett område vi börjat gräva lite djupare i och vi kommer att se över hur vi på Jurek Business Support kan erbjuda anpassade tjänster för distanssupport inom såväl kundservice som management supportfunktioner.
Hur fungerar den digitala rekryteringsprocessen?
Den digitala rekryteringsprocessen fungerar mycket bra. Jurek Business Support var snabba på att anpassa oss till den digitala rekryteringsprocessen och många av våra kunder var inte sena att hänga på. Det finns en stor förståelse från såväl kunder som kandidater och idag bokas Teams eller Zoom möten in som regel snarare än personliga möten. Det är anmärkningsvärt hur snabbt vi kan anpassa oss till nya arbetssätt – de digitala rummen och enskilda virtuella möten är en viktig del i vårt kommande normala.
Vad är ditt bästa sätt att fortsätta hålla motivationen uppe?
Jag tänker att det vi upplever nu är något vi behöver förhålla oss till och vi inte vet hur länge rådande situation kommer pågå. För mig personligen är det jätteviktigt med rutiner och att få frisk luft och motionera. Det är viktigt att separera arbete och fritid så inte allt går ihop. Vi har möten minst varannan dag i teamet och det är också ett mycket viktigt sätt att hålla uppe engagemang och motivation när vi delar våra erfarenheter och ventilerar frågor med varandra.