När du ska söka jobb är det första steget i arbetsökarprocessen att ansöka till tjänsten med ditt CV och ditt personliga brev. Skillnaden mellan ett CV och ett personligt brev är inte så komplicerad, men är ändå bra att skilja dem åt! Ett CV är en presentation av din utbildning och ditt yrkesliv och bör följa en tydlig mall, medan det personliga brevet är en skräddarsydd presentation till arbetsgivaren. I dem båda ska du vara noga med stavning, grammatik och utseende samt vara kort och koncis. Fokus ska även ligga på det som är relevant för tjänsten du söker. Här ger vi dig tips och exempel på hur du skriver ett bra CV.

Först och främst – Tänk på att göra ditt cv lättöverskådligt. En enkel och tydlig struktur gör att arbetsgivaren snabbt får en bra överblick, och ofta är det CV:t som rekryteraren eller arbetsgivaren ser till först innan hen går vidare och läser det personliga brevet. Några rubriker som är bra att ha med är; 

  1. Målsättning/sammanfattning, 
  2. Arbetslivserfarenhet, 
  3. Utbildning, 
  4. Systemkunskaper,
  5. Språkkunskaper, 
  6. Övriga meriter.

I ditt CV ska du alltid presentera det senaste först och anpassa vad du lyfter fram beroende på tjänst du söker. Du behöver inte ta med exakt allt du har gjort i ditt yrkesliv, utan ta med det som är relevant och mest aktuellt. Håll det alltid till max 2 sidor! Kom också ihåg att ha med en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter för varje jobb du har haft och glöm inte att ha med en bra och professionell bild på dig själv samt dina kontaktuppgifter.

Här nedan har vi sammanfattat våra 6 bästa tips är för ett riktigt vasst CV!

  1. Ditt CV ska såklart vara uppdaterat med din senaste/nuvarande utbildning eller anställning.
  2. Presentera dina tidigare anställningar och erfarenhet i kronologisk ordning – börja med det senaste
  3. Om du har en lucka i din arbetserfarenhet – specificera vad du gjorde under den perioden.
  4. Ha en professionell bild!
  5. Ditt CV bör vara max 2 sidor långt
  6. Låt ditt CV:t vara kort och koncist, det ska vara lätt att få en överblick av din tidigare erfarenhet.
  7. Även om ditt personliga brev innehåller mer detaljer om din erfarenhet, är det alltid bra att skriva en kort rad under respektive roll du listar, där du beskriver arbetsuppgifterna!

Vill du även få tips om hur du skriver ett personligt brev? Klicka här!