Eftersom vi på Jurek är specialister på rekrytering och konsultlösningar inom både Marknad & Kommunikation och HR samt noterat ett stort intresse för kombinerade roller inom HR och Kommunikation de senaste åren, så har vi valt att fokusera lite extra på att lyfta alla fördelar och synergier som växer i och med ett närmare samarbete mellan de båda.

Vi på Jurek har under flera års tid samarbetat inom våra affärsområden HR och Marknad & Kommunikation. Det har med tiden blivit väldigt tydligt för oss att våra två specialistområden har flera beröringspunkter och att flera roller nu växer ihop i takt med att samarbetet mellan kommunikation och HR förstärks hos våra kunder. Det är förstås mycket roligt att se att så många bolag nu implementerar detta och att vi får vara en del av den resan i många fall, säger Lotta Köhler, Head of Business Unit Marketing & Communications hos Jurek.

Jurek är idag väl etablerade inom både Marknad & Kommunikation och HR och en av kunderna som har förstått vikten av ett nära samarbete är Sofia Nilsson. Här bjuder vi på lite inspirerande läsning i form av en intervju med HR- och Kommunikationsdirektör Sofia Nilsson på Veolia Nordic.

Många tycker att detta låter rimligt men har inte implementerat detta i sina organisationer. Hur samarbetar ni mellan kommunikation och HR i er organisation? Vilka goda synergieffekter ser du?

Hos oss på Veolia Nordic har vi sedan en tid tillbaka gjort så att både intern- och externkommunikation rapporterar tillsammans i en gemensam funktion med HR. Vi har tillsammans med marknad och ledningsgruppen delat upp ansvaret för kommunikationen. Det som är säljorienterat ansvarar Marknadsfunktionen för och det som är varumärkesbyggande/Employer Branding relaterat ansvarar HR & Kommunikation för, säger Sofia.

Säljorienterat kan vara hemsida övergripande, utställningar, reklam, sponsring, all försäljnings och kundorienterad kommunikation etc.

Varumärkesbyggande/Employer Branding är karriärsidan, platsannonser, pressreleaser, PR, jobbmässor, Employee value, proposition etc.

Sociala medier så som LinkedIn, Facebook, Instagram mm har vi delat ansvar för.

Naturligtvis när det gäller kommunikation så samarbetar vi nära med marknad, för att säkerställa gemensamma budskap utifrån vår strategi och mål.

Vad är vinningen med detta samarbete tycker du?

Precis som ni nämner ovan så krävs det att man måste börja inifrån för att bygga starka varumärken det vill säga en stark kultur med medarbetare som lever företagets värderingar och kan supportera den Employee Value proposition företaget har och på så sätt bli väl medvetna om vart företaget vill komma på sikt. Att gå ut externt och ”slå på trumman” kring sitt Value Proposition eller Employer Brand där medarbetarna inte håller med, får en direkt motsatt effekt. För mig hänger därmed intern och extern kommunikation tätt samman.

Internkommunikation är ju direkt den ”kanal” som påverkar medarbetare och chefer starkt genom HUR vi kommunicerar VAD, på VILKET sätt och genom vilken KANAL. För att engagera medarbetare och chefer så visar ju alla studier och medarbetarundersökningar vikten av att alla förstår företagets strategier och mål. Det är på så sätt man bygger stolta medarbetare. Stolta medarbetare som i sin tur gärna är aktiva på sociala medier och delar, gillar olika inlägg eller till och med publicerar positiva inlägg själv. Detta ger stor effekt på varumärkesbyggande och Employer Brand.

Vilka är de främsta fördelarna?

Kommunikation handlar väldigt mycket om ledarskap. Vi på Veolia jobbar medvetet med det kommunikativa ledarskapet. Ett kommunikativt ledarskap i vilket chefer, på alla nivåer, ser det som naturligt att inkludera och involvera sina medarbetare genom kommunikativa insatser samt följa upp och återkoppla vilket skapar bättre förutsättningar att uppnå affärsmålen. I denna del ser vi mycket stora fördelar att HR och Kommunikation arbetar tätt samman, både kring hur vi stöttar våra chefer att bli kommunikativa ledare samt ge dem verktyg för vad de skall kommunicera och när.

Att kommunikationen sedan är en gemensam del med HR har även stora fördelar kring att säkra att på ett strukturerat sätt få ut information internt om vad som händer i organisationen och varför, vilka förmåner finns hos oss mm.

Tack Sofia och varmt lycka till framåt.

Vi på Jurek stödjer gärna er organisation med både rådgivning och att hitta kompetens långsiktigt och kortsiktigt inom både Marknad- och Kommunikation och HR.

Vill du veta mer eller komma i kontakt med oss, vänligen kontakta:

Lotta Köhler
lotta.kohler@jurek.se
+46 70 794 91 68

Eller

Ylva Ottosson
ylva.ottosson@jurek.se
+46 73 391 41 08