Inom Jurek Finance har vi ett stort nätverk av interima konsulter som vi hjälper att förmedla till uppdrag. Tidigare har vi intervjuat två av våra konsultchefer och resonerat kring när, hur och varför en konsultlösning kan vara det mest effektiva alternativet när ni söker kompetens.
Nu har vi även fått chansen att prata lite närmare med en av de konsulter som finns i Jurek Finance nätverk. Läs här om hennes bakgrund, varför hon valde att börja arbeta som konsult och hur det varit att arbeta tillsammans med oss på Jurek Finance.
Hej Hannah! Berätta lite om din bakgrund.
Hej, vad kul att få vara med här! Jag förstod rätt tidigt att jag ville göra något inom ekonomi och sälj och det första steget var när jag började på en entreprenöriell gymnasieskola. De satsade mycket på ”starta eget”, företagsekonomi och personlig utveckling. Redan där lärde jag mig att oavsett om du blir en redovisningsekonom eller ingenjör behöver du alltid kunna sälja in dig själv på ett eller annat sätt – exempelvis när du går på intervjuer. Detta är något jag har tagit med mig sedan dess!
Direkt efter gymnasiet stod det klart att jag skulle välja civilekonomlinjen på Lunds universitet där jag tog examen vid 22 års ålder. Höganäs AB, ett globalt industriföretag, erbjöd mig en roll som ekonomiassistent, och så fort jag fick möjlighet tog jag mig an nya uppgifter och efter några år hade jag erfarenhet från roller såsom Accounting Manager och Global Credit Controller.
Jag tyckte det var jätteroligt med olika roller och uppgifter och ville även testa olika branscher, så jag började jobba som konsult för Deloitte AB. Redan efter drygt 1 år började jag tänka i banorna av att starta eget och hantera uppdragen själv. Kort därefter fick jag ett jobberbjudande på ett startup som jag tyckte lät väldigt spännande. Hoppade därmed rätt in i startup-sfären som var väldigt spännande och fortsatte min resa på Lendify som Accounting Manager. Det innebar ett högt tempo, roliga arbetskollegor och en extrem utvecklingskurva. Efter en tid på Lendify blev jag gravid och tankar riktades återigen till att starta eget, och tog därmed chansen när det var dags att börja jobba igen. Konsultlivet passar mig perfekt och jag har arbetat som egen sedan dess!
Varför valde du att börja arbeta som konsult?
Jag har alltid inspirerats av andra människor och nya möjligheter, och som konsult får jag träffa olika typer av människor och testa olika branscher. Samtidigt skapar det mer balans i livet och en frihetskänsla då jag kan bestämma och ställa mina egna villkor på vart jag vill lägga min tid.
Vad ser du är den viktigaste kompetensen du som konsult kan bidra med?
Att utan prestige snabbt ta sig an nya arbetssätt, system och organisationer. Detta underlättas om du kommer in med en bred profil och sedan tidigare har erfarenhet från olika funktioner och roller. Då kan jag vara både adaptiv och tydlig med vad jag vill åstadkomma. Och samtidigt ha kul under tiden!
Hur har det varit att samarbeta med oss på Jurek Finance?
Jag kommer alltid att känna stor tacksamhet till Jurek för den roll de spelat i att göra min dröm om eget företag till verklighet. Att våga ta steget och gå över till en konsultroll förenklades när Jurek visade vilka bolag de företrädde och vilka roller som erbjöds. Jag har varit mycket nöjd med mitt uppdrag och har nyligen förlängt mitt samarbete.
Vill du höra mer om hur vi på Jurek Finance arbetar inom Interim?
Prata med Catharina Airiman hos oss! Henne når du på catharina.airiman@jurek.se och +46 76-002 69 09