Stress är ett ämne som blir allt mer aktuellt. Vi tycker inte bara att det är viktigt att matcha rätt kandidat med rätt uppdrag, vi vill se till att matchen är så rätt att kandidaten stannar på arbetsplatsen länge. Därmed tycker vi att det är viktigt att inte glömma bort vad som händer efter rekryteringen eller tillsättningen! Och det är exakt vad vårt systerbolag ID Entity kan bäst. Vi passade på att låna Karolina Wahlström och be henne berätta om tips och trix för en effektiv stresshantering.

Först och främst, stress är i grunden en positiv sak. Det är något som framkallas i situationer som kräver något extra av oss och finns för att vi ska klara av uppgiften vi står inför. Ibland benämns positiv stress som kortvarig stress, för det är när den blir långvarig som det påverkar oss negativt. Vi vill därmed dela med oss av några tips för att se till att stressen fortsätter vara positiv och inte blir långvarig.

  1. Kom ihåg att det inte är det du gör som skapar stress, det är tankarna på det vi inte gör som är boven i dramat. En så enkel sak som att skriva ner alla uppgifter, hur små de än är, för att inte ha det bakomliggande i tanken jämt kan hjälpa mer än vad du tror. Efter att du skrivit din lista – lägg fokus på en sak i taget och tänk på det du faktiskt gör, inte på det du inte gör.
  2. Det kanske är uttjatat, men att ta hand om sig själv är en av de viktigaste nycklarna till att må bra och hantera stressen. Rör på dig, ät regelbundet och se till att få tillräckligt med sömn. Du behöver inte bli en olympier eller en hälsoguru, men se till att du har balans och rutin på det som gör din kropp gott!
  3. Ställ inte för höga krav på dig själv! Självklart ska man våga utmana sig i sitt arbete och fortsätta utvecklas och lära sig mer, men ställ dig frågan vad du tjänar på att överprestera i dina arbetsuppgifter.
  4. Är du i en riktigt stressig period eller har du en stressig dag? Att ta en minut – två eller tre gånger om dagen – för att sluta ögonen och ta 8 riktigt djupa andetag. Det hjälper hjärnan att komma tillbaka till ett förnuftigt läge.
  5. Upplever du stress av att arbetsuppgifter eller uppdrag kommuniceras på ett sätt som du känner är otydligt? Eller blir du stressad av att det är mycket ljud och rörelse runt dig på arbetsplatsen? Fundera på och formulera vad det är du skulle behöva för att förbättra detta och kommunicera ut det till din chef eller kollegor.
  6. Vi tänker varje dag ca 65 000 tankar. 95% av dem är saker vi tänkte på även igår och däri finns det gamla rädslor och tvivel om dig själv. Försök att identifiera dem och tänka att det är dags att släppa dem! Byt ut dem och öka mängden nya tankar och idéer, du kan mer än vad du tror. Var snäll mot dig själv!

Är du ny på jobbet och upplever stress på grund av det? Läs våra bästa tips till dig som är på en ny arbetsplats här!