Idag blir det allt vanligare med searchade kandidater! Istället för att vänta på att rätt kandidat själv söker tjänsten, arbetar vi allt oftare med att själva aktivt leta upp lämpliga kandidater för uppdraget, något som förr brukade benämnas som headhunting. Förutom att vi söker igenom vårat eget nätverk med registrerade CV:n är en av våra främsta källor för att leta efter lämpliga kandidater det sociala nätverket LinkedIn! Det kanske inte är något nytt att LinkedIn kan vara ett bra och nyttigt hjälpmedel för dig i ditt yrkesnätverk och karriär, men det kan även hjälpa dig hitta ditt drömjobb – utan att du själv faktiskt sökt det.
Men hur ska just du bli upptäckt? Det krävs att du gör dig sökbar på LinkedIn. Det finns flera tips och knep för att just din profil ska sticka ut och fångas upp i våra sökningar.
Här är våra 9 bästa tips för en stark och sökbar Linkedinprofil!
- Bild! Du har hört det förut, men det stämmer fortfarande! Bilden ska kännas professionell och ge ett gott intryck, spara semester-selfien till Instagram.
- Rubrik. Din rubrik ska beskriva ditt nuvarande arbete eller sysselsättning.
- Välj en vedertagen titel. Många företag har anpassade titlar för sin egen organisation vilket är tydligt för er, men otydligt för oss rekryterare. Det gör att du inte alltid fångas upp i vårt urval och riskerar att missa en potentiell matchning. Glöm inte att LinkedIn är ditt forum. Även om titeln är utformad på ett visst sätt på företaget så har du rätt att översätta den till en titel som gör dig sökbar.
- Var riktad. På Linkedin har du möjlighet att skriva en sammanfattning i ditt profilavsnitt. Detta är det inte alla som har på sin profil, så detta kommer verkligen hjälpa dig att sticka ut. Skriv en text om dig och din erfarenhet. Vad driver dig? Vad är dina styrkor? Vad är dina förhoppningar för framtiden? Texten ska behandla professionella ämnen, men bör ha en personlig och inbjudande ton!
- Utförliga beskrivningar under varje position Du har säkert redan listat dina tidigare erfarenheter, det viss säga tidigare arbetsplatser och utbildningar. Men du kan även lägga till beskrivningar under dessa! Skriv utförligt vad tjänsten innefattade, vad du lärt dig och vad du gjorde. Se även till att ange rätt år och månad!
- Ange dina kompetenser. Detta är ytterligare en funktion på LinkedIn! Du kan lägga till i princip hur många som helst, men fokusera på de 3-5 starkaste. Vad är det du är bra på i ditt jobb? Tänk även på att prioritera de kompetenser du främst arbetar med och vill fortsätta utvecklas inom.
- Be f.d. kollegor att intyga. För att få det bekräftat att detta är dina styrkor, och göra det mer trovärdigt för de som besöker din profil så kan du be gamla kollegor att intyga styrkorna du lagt till. Detta kan kanske kännas lite svårt att be om, men du kan alltid erbjuda att göra detsamma tillbaka!
- Fråga om en rekommendation. Sist men inte minst, precis som ovan kan du be en kollega eller en tidigare arbetskamrat eller chef att ge dig en rekommendation på LinkedIn. Det är egentligen exakt samma sak som att du har referenser på ditt CV – men något kortare. Var inte rädd för att fråga om detta! Och precis som med att intyga kompetenser kan du erbjuda dig att göra detsamma för en kollega .
- Ange vilka möjligheter du är öppen för! LinkedIn erbjuder en funktion där du kan ange din status sett till nya jobbmöjligheter. Detta kan du redigera genom att gå in på ”Jobb”, och under ”Jobb som kanske intresserar dig” à ”Uppdatera karriärmål”. Där kan du välja att aktivera funktionen ”Låt rekryterare veta att du är öppen för nya möjligheter”. Du kan även specificera huruvida du är öppen för möjligheten att byta ort, om du letar jobb aktivt eller inte samt mycket mer. Bra att veta att personer anställda på samma företag som dig, det vill säga dina kollegor och arbetsgivare, inte kan se om du använder denna funktion!
Sammanfattningsvis så kan man säga att ju mer noggrann och utförlig information du har desto bättre är det. Rekryteringsföretag kan söka på titlar, kompetenser, examensår, företag och en mängd andra parametrar när de letar efter kandidater. Och om du blir kontaktad, ta det som en komplimang! Även om det inte skulle vara aktuellt för tillfället, så tänk på att det inte skadar att hålla kontakten inför framtida möjligheter.
Vill du finnas i vår talangpool av kandidater? Registrera ditt CV här!