Lotta Köhler arbetar som Affärsområdeschef på Jurek Marketing & Communication. Lotta har arbetat inom olika marknads- och kommunikationsroller i flera branscher innan hon var en av grundarna till Sense Talents med fokus på headhunting, rekrytering och konsultlösningar inom kommunikation, marknad och media. Sedan år 2019 är Sense Talents en del av Jurek. Vi passade på att intervjua henne om rådande läge och marknadskommunikatörens viktiga roll.

Finns det några roller du märkt en ökad efterfrågan på?
Allt fler förstår värdet av marknadskommunikatörens viktiga roll. När pandemin tog fart ökade efterfrågan snart på internkommunikatörer. Det fanns ett behov hos såväl privata som offentliga bolag att sätta nya interna strukturer anpassade till rådande läge. Efter några veckor ökade även efterfrågan på digitala marknadsspecialister till bolag som fortsatt är i tillväxt och rullar. Marknadsspecialister som hjälper till att sätta nya strategier och genomför kommunikation med marknaden i en mycket speciell situation. Såhär några månader in i krisen märker vi nu att fler och fler bolag vågar börja tänka mer långsiktigt, alltså på tiden ”efter krisen”. En tydlig trend vi ser är att färre företag rekryterar sina anställda och det känner vi igen från tidigare lågkonjunkturer. Nu och framåt är det istället en större efterfrågan på konsulter och interimslösningar i området. Under hela perioden har vi haft en stadig efterfrågan på kommunikatörer och marknadsspecialister från myndigheter som har ett större behov av att kommunicera med medborgare nu.
Hur måste marknadsavdelningar ställa om i dessa kristider?
Förbered er genom att t.ex. jobba med lead nurturing. Det gäller att hålla sig top of mind i köpcykeln med väl genomtänkt content. Satsa på nyttiga webinars och ha alla digitala kommunikationskanaler uppdaterade inför framtiden. För er som inte har ett nära samarbete mellan HR, marknad och sälj så finns möjligheten att hitta stora fördelar här.
Jag har ägnat mycket tid åt att prata med beslutsfattare och kandidater den senaste tiden och många delar förhoppningen om att marknaden börjar vända efter sommaren. Mitt råd är att ha en genomarbetad aktivitetsplan som är redo att aktiveras när tillfälle ges. Det är även många som påbörjat den viktiga utvärdering som behövs efter dessa minst sagt avvikande månader. Hur hanterade vi krisen? Tog vi som företag ett tillräckligt stort ansvar? Kom våra värderingar och åsikter fram under den här perioden? Det är viktigt att vi utvärderar och lär oss för framtiden. Nya beteenden och arbetssätt väntar.
Hur kan du som rekryteringsspecialist bidra till insikt?
Som rekryteringsspecialist får jag betydligt fler frågor än tidigare och många vill ha rådgivning och vägledning när det kommer till att motivera marknads- och kommunikationsavdelningens position och värde i dessa tider av nedskärningar och besparingar.
Marknads- och kommunikationsavdelningar har växt i snabb takt de senaste åren. Många företag och organisationer har förstått vikten av stark och stabil kommunikation såväl internt som externt. Allt för att driva och rikta insatser i vår digitaliserade verklighet. För de företag som fortsatt tänker långsiktigt så är det viktigt att driva och utveckla sin marknadskommunikation. Särskilt nu när kunskap om digitala lösningar krävs mer än någonsin.
Vad har du för råd till marknadsförare och kommunikatörer?
Håll modet uppe! Efterfrågan på er kompetens kommer att vara stor när krisen är över. I kriser föds innovation och nya bolagsidéer och vi följer utvecklingen på nära håll. Kom ihåg att förändring leder till bra saker så försök tänka på framtiden. Marknadskommunikatörens viktiga roll och funktion i företaget har definitivt stärkts i och med rådande kris.