Tro mig. Marknads- och kommunikationsavdelningar kommer fortsätta växa under kommande år. De som inte hunnit ställa om från att enbart satsa på klassiskt sälj måste skynda för att anpassa sig, annars kommer man definitivt halka efter sina konkurrenter. Så vilka kompetenser kan ni inte vara utan? Det ska jag presentera för er här nedan. Något som kan vara bra att känna till är att lönespannen för dessa roller ofta är breda. Det har att göra med det faktum att erfarenhet spelar stor roll när det kommer till marknadsroller.
Growth Marketer
En Growth Marketer har som uppdrag att jobba data- och insiktsdrivet för att öka trafik/konvertering/varumärkeskännedom. Man använder sig av kanaler så som t ex Google (organiskt och köpt), social medieannonsering och displayannonsering. Man testar sig fram för att se vad som fungerar bäst och jobbar med ”return on investment” som ledord för maximal effekt. Med en Growth Marketer behöver man inte jobba med en mediebyrå eller en digital byrå i samma utsträckning. Istället hanterar man annonseringen självständigt. Lön ca 45.000-60.000 kr beroende på erfarenhet.
Content producer
En content Producer skapar innehåll till kundens egna kanaler så som exempelvis sociala medier, hemsida och nyhetsbrev. Personen ska kunna skriva engagerande och kanalanpassat och efterfrågan på att man ska vara duktig på rörligt material har ökat. En content producer driver trafik och konvertering genom att skapa sökordsoptimerat och engagerande innehåll. Lön ca 35.000-45.000 kr
SEO specialist
En SEO specialist jobbar med att hjälpa företaget eller organisationen att nå en hög ranking hos Google. Det innebär att man hamnar högt upp i ”organiska” listan när man söker på Google (innefattar alltså ej köpta placeringar). Detta görs genom att man analyserar och rådger vilket typ av innehåll som ska skapas på kundens sajt och hur det ska struktureras för att passa in på vad Google eftersträvar och premierar. Detta driver gratis trafik och uppfattas ofta mer trovärdigt än köpt annonsering på Google. Många av våra kunder jobbar med digitala byråer idag men det finns många duktiga frilansare/konsulter/underkonsulter på området som kunden kan spara pengar på att använda istället. Lönespannet är stort beroende på erfarenhet men ca 35-60.000 kr.
Digital Marketing Specialist
Digital Marketing Specialist är en bred och operativ roll som jobbar med alla kundens kanaler. Både egna kanaler så som hemsida, nyhetsbrev och sociala medier, men även köpt annonsering på sociala medier, Google, etc. En duktig Digital Marketing Specialist kan också skapa eget innehåll för dessa kanaler. Med rätt person kan man hålla marknadsföringen effektiv och sammanhållen och behöver inte flera specialistroller eller byråer. Lönespann: 37.000-55.000 kr
Kommunikationschef/kommunikatörer
Kommunikationschef eller kommunikatörer behövs inte minst i oroliga tider. Det gäller såväl extern kommunikation (PR, varumärke, employer branding, innehåll till externa kanaler etc) som intern kommunikation (intranät, interna processer, värderingar etc). Det finns många duktiga konsulter inom detta område, men det är också en eftertraktad roll som tillsvidareanställning. Lön: 45.000-65.000 kr
E-commerce manager
Med en duktig E-commerce manager kan man få bra fart på sin e-handel genom att man äger den digitala kundresan och ser till att den optimeras kontinuerligt. Här kan små förändringar skapa stor skillnad i försäljning och kundupplevelse. Det är en resurs där vi ser många duktiga kandidater just nu och där rätt kompetens kan göra stor skillnad på lönsamheten. Lön: 45.000-55.000 kr i månaden.
Digital marknadschef med erfarenhet av förändringsledning
Marknadschefer som är duktiga på digital marknadsföring kan se vilka resurser marknadsavdelningen behöver för att bli mer effektiv. Dessa personer är vana att jobba med förändringsledning och att coacha befintliga medarbetare till att utvecklas. Samtidigt måste de kunna ta tuffa beslut för att driva avdelningen framåt, använda resurser rätt, jobba mer effektivt med de system som finns etc. Lön 60.000-80.000 kr i månaden.
Ovan nämnda roller fungerar bra både att hyra in eller att rekrytera. Vi har många specialister i vårt nätverk och hjälper er gärna med nästa nyckelkompetens till marknadsavdelningen.
Är ni i behov av någon av dessa roller? Klicka här för att komma till Jurek Marketing & Communications sida. Här kan ni både kontakta oss direkt eller läsa på mer!