Marknads- och kommunikationsavdelningen växer i snabb takt
En effekt av marknadskommunikatörens förhöjda ställning är att marknads- och kommunikationsavdelningen växer i snabb takt. Det dyker ständigt upp nya roller för att underlätta marknadskommunikatörens jobb. Några titlar som dykt upp på senare år är bland annat Chief digital officer, SEO/SEM-specialist, digital marketing lead, online marketing managers, brand and insight manager, digital marketing coordinator, E-commerce specialist, digital manager, content marketeer, social media manager, innovation manager och digitala kreatörer med flera.
Jurek Marketing & Communication storsatsar
För att möta alla spännande utmaningar inom området har Jurek storsatsat och välkomnat Lotta Köhler som har bred erfarenhet och insikt inom kommunikation, marknad och media. Lotta har arbetat inom olika marknads- och kommunikationsroller i flera branscher innan hon var med och byggde Sense Talents med fokus på specialistrekrytering och hyreslösningar inom kommunikation, marknad och media. Sedan 2019 är Sense Talents en del av Jurek och Lotta arbetar med att hjälpa företag och byråer med den stora utmaningen – att hitta och behålla rätt medarbetare inom kommunikation och marknad. Vi ställde några frågor till Lotta:
Hur kom det sig att du tog steget från kommunikationschef till headhunter?
Jag märkte hur arbetsprocessen förändrades under min tid som marknads- och kommunikationschef. Marknadsfunktionen har tvingats anpassa sig till helt nya förutsättningar och krav, det är en stor utmaning att bygga en funktionell och modern marknads- och kommunikationsavdelning idag. Inte minst för att hitta rätt medarbetare och sedan behålla kompetensen i bolaget. Jag insåg helt enkelt att jag hade samlat på mig många insikter som kan hjälpa företag att bygga en modern kommunikations- och marknadsavdelning och dessa kunskaper tog jag med mig in i rekryteringsbranschen.
Hur går du tillväga för att bygga den moderna marknadsavdelningen?
Med min egen erfarenhet från olika roller inom området i kombination med att ha försett företag och byråer med talanger inom kommunikation, marknad och media de senaste 10 åren, så vet jag vilka utmaningar som finns. Jag vet vilken kompetens och vilka styrkor som krävs för att komplettera dagens marknads- och kommunikationsavdelningar och jag har lärt mig vikten av att hitta rätt medarbetare för att bygga framgångsrika företag. I mitt jobb måste man vara oerhört lyhörd för vad kunden vill med sin rekrytering, både kortsiktigt och långsiktigt. I takt med att tjänsterna inom marknadskommunikation har blivit allt mer specialiserade så är det tydligt att en riktig behovsanalys, kvalitativt researcharbete och rätt nätverk är helt avgörande för att hitta rätt person till rätt uppdrag.
Hur påverkas Jurek Marketing and Communication av rådande kris?
Efterfrågan har gått ner rejält som i alla branscher. Däremot blev det tydligt för oss att en stor del av frågorna kring hur företag och organisationer behöver agera till följd av Covid-19 landar på borden hos kommunikatörer runt om i landet. Även om man tvingas avvakta med en rekrytering eller en inhyrning så finns det fortfarande ett intresse och vi har dialoger med många kunder som har ett konkret behov av marknadskompetens.

Lotta Köhler
- 10 års erfarenhet från specialistrekrytering och hyrlösningar inom marknadskommunikation och media
Roll: Affärsområdeschef Kommunikation, Marknad och Media - 18 års erfarenhet från marknadsavdelningar med roller som bla marknadschef och kommunikationschef
- Kontakt: Lotta.kohler@jurek.se
Läs mer om Jurek Marketing and Communication, våra event, senaste tillsättningar och lediga jobb här.