Vad var det som lockade dig att börja arbeta som konsult inom kommunikation?

Det var dels min bakgrund och nyfikenhet för nya branscher, men även mitt stora intresse för människor, varumärken, kommunikation, digitalisering och design. Att jag talar fem språk flytande gör att jag gärna vill kombinera det i mitt arbete, något som ibland kan vara svårt i en “fast roll”. Jag gillar verkligen att jag får jobba med mina olika styrkor och fortsätta utvecklas inom nya branscher. Det var det som lockande mig att inta rollen som kommunikationskonsult.

Är det något uppdrag du är extra stolt över eller som du minns lite extra?

Under mitt uppdrag för Unilever har projektet fått mycket positiv uppmärksamhet. Jag skapade en stark genomgående visuell identitet i form av nyhetsbrev, återkommande marknadspresentationer och videokoncept. Jag har fått komma medarbetare inom olika verksamhetsnivåer mycket nära på kort tid. Det har varit en viktig framgångsfaktor när jag tagit fram anpassade kommunikationsstrategier. Jag är också stolt över mitt arbete med uppbyggnaden av kommunikationskanalen Teams. Förutom att samla all dokumentation var intentionen att dokumentera allt projektarbete för överlämning och skapa en hållbar struktur och plan för kundens olika användargrupper och framtida ändamål.  

Vad var den största utmaningen under din tid på Unilever?

Projektet är mycket komplext vilket är kul och utvecklande, men det är också en av de största utmaningarna. Att Unilever är världsledande inom sin bransch gör det inte mindre komplicerat.

Vad var det roligaste du fick göra på ditt uppdrag hos Unilever?

Det roligaste under mitt uppdrag på Unilever var möjligheten att marknadsföra den nya visuell kommunikationen internt. Även möjligheten att på egen hand skapa en “Cultural Awareness” presentation som skapat konkret värde. Det har känts otroligt kul att jag fått bidra med min kunskap och erfarenhet samt möjligheten att tala tyska, spanska, portugisiska, engelska och svenska dagligen. Det har gjort att jag kommit mina kollegor nära.

Varför tjänar man på att plocka in en konsult inom kommunikation i stället för att gå på den klassiska rekryteringen?

Det kan finnas många olika fördelar med att ta in en konsult, här kommer några:
1. Att få en neutral person som driver målen i hamn. 
2. Att tidsbegränsningen gör det lättare att ställa tydliga leveranskrav. 
3. Flexibilitet att vid behov kunna behålla en konsult under en längre tid.
4. beroende på projekt kan expertkunskap vara effektivare vid övergångar – ibland behövs någon som startar upp för att sedan låta verksamheten ta vid.

Stort tack Evelyn!

Evelyn Marchant