Vi har intervjuat Martina om hennes viktiga roll på Jurek Marketing & Communication.

Hej Martina! Vad har du för bakgrund?

Jag har samlat erfarenhet och specialistkunskap från olika roller inom marknadsföring och kommunikation på såväl mediebyrå som på marknadsavdelningar.

Vad lockade med rekryteringsbranschen?

Människor, möten och matchningar. Att få chansen att hjälpa personer framåt i sin karriär. Jag träffar motiverade kandidater fulla av energi, kompetens och framåtanda. Glada möten där jag får nyttja den kunskap jag har samlat på mig inom marknadskommunikation genom åren. Jag har en förståelse för vad såväl kund som kandidat söker och det är en värdefull och viktig tillgång som gör mitt jobb otroligt kul. Det händer massor inom Marketing & Communication och efter att Jurek förvärvat Sense Talents så känns det extra intressant att få vara en del av detta.

Hur jobbar du med nätverk och kandidater?

Först och främst handlar det till stor del om att hålla sig uppdaterad på allt som händer i branschen. Marknad och kommunikation förändras och utvecklas i en otroligt snabb takt och det gäller att aktivt ta del av den utveckling som händer nu. Varje gång vi får ett nytt uppdrag så är vi ett stöd från start med kundens unika behov. Där spelar vår erfarenhet och kompetens in för att vi ska hamna rätt i kartläggning, search, intervjuer och slutligen leverans av rätt talang på rätt plats. Varje process är unik och det gäller att vara lyhörd för vad kunden verkligen behöver.

Med proaktiva möten, nätverksarbete, events, seminarier mm så håller vi kontakt med vårt nätverk. När en kund behöver hyra en konsult med kort varsel så har redan vi ett nätverk av rätt kompetens vilket effektiviserar den processen och gör matchningen mer säker. Vid rekryterings- och searchuppdrag är varje process unik.

Vad skiljer sig marknadskandidater från övriga kandidater?

Ofta är det svårt att nå fram till personer som jobbar med kommunikation och media. De är kända för att vara upptagna och dessutom är de inte så lätta att imponera på. Därför är det extra viktigt att vara tydlig och relevant när vi kontaktar någon. Det krävs ett gediget bakgrundsarbete och att man tidigt ställer rätt frågor för att se om det möjligtvis kan finnas en spännande fortsättning.

Dessutom blir det väldigt tydligt att vi själva måste vara duktiga på marknadsföring och kommunikation för att få förtroende och respekt från kandidater och kunder i branschen. Här gör Jurek ett stort varumärkesarbete just nu och det ska bli väldigt spännande med ny hemsida och grafisk profil inom kort.

Bästa tips för att bli hittad av dig?

Mitt bästa tips är enkelt. Lägg in allt ni bara kan i er profil på LinkedIn. Var konkret och skriv ner erfarenheter så som SEO, Marketing Automation och Google Analytics o.s.v. Annars riskerar man att sållas bort för att man inte varit tillräckligt utförlig. Utveckla vad du gjort under respektive roll. Att skriva att du varit projektledare räcker oftast inte – en projektledare på en arbetsplats kan ha en helt annan innebörd på ett annat bolag. Var tydlig och specifik. Ett annat tips är att hålla kontakt med sina nätverk och vara med i relevanta föreningar. Det finns så många fina erbjudanden till utveckling där ute.

Avslutningsvis, vad är det bästa med ditt jobb?

Det som gör mitt arbete så spännande är mötet med alla duktiga talanger. Att hela tiden få inblick i nya branscher och områden – det är både utmanande och givande!

Martina Alexandersson, Researcher Jurek Marketing & Communication