På Jurek Marketing & Communication är vi övertygade om att branschkunskap från uppdraget som tillsätts är avgörande för att hitta rätt kandidat för rätt jobb. Det har aldrig varit mer sant än idag. Därför är vi extra glada att välkomna Jenny till vårt kontor i Göteborg.
Vad lockade dig med att ”byta sida av bordet”?
Jag brinner för utveckling. Både gällande kommunikation och affär, men också för människors utveckling. Jag är starkt övertygad om att en framgångsrik organisation och varumärke byggs av medarbetare som känner ett syfte och mening med sin arbetsvardag. Människor som är på rätt plats helt enkelt. Som rekryteringsspecialist inom Marketing & Communication har jag förmånen att få ha en del i att utveckla företags kommunikationsavdelningar och samtidigt få individer att blomma genom att hamna i rätt jord.
Hur ser framtidens marknadsavdelning ut tror du?
Jag hoppas och tror att vi har kommit bort från silos-tänket. Att marknadsavdelningen inte är en enskild ”avdelning” utan jobbar tätt med andra delar som produktutveckling, försäljning och kundtjänst. Denna utveckling har ju redan startat men kommer behöva eskalera. Data och konsumentinsikter kommer fortsatt vara kärnan som allt kretsar kring men viktigt att komma ihåg är att ”framtidsäkring” inte enbart handlar om teknik och data. Vi behöver kloka människor som tolkar datan och de mjuka värdena kommer bli mer viktiga framåt. Oavsett hur automatiserade processerna blir är vår målgrupp fortfarande människor. Människor som gör allt för att undvika reklam. Vi behöver jobba än mer med att tillföra ett värde och skapa ett känslomässigt band till konsumenten. Att bygga varumärket blir därför allt viktigare och att jobba med storytelling för att slå an en känslomässig sträng.
Vad är det viktigaste du behöver coacha och hjälpa beställarna med när de söker marknadskompetens?
Den digitala utvecklingen har påverkat alla branscher men inom kommunikation, marknad och media är det väldigt höga krav på att hålla sig uppdaterad. Tempot är högt och branschen utvecklas ständigt med nya digitala verktyg och roller. Jag upplever att beställare tycker att det är värdefullt att kunna bolla behoven med mig och att vi tillsammans kan tratta ner vad som verkligen är viktigast hos profilen de söker här och nu. Att jag kan vara ett rådgivande bollplank som hjälper till att skruva på kravprofilen.
Varför kan det vara så värdefullt att ta in en konsult inom marknad och kommunikation i vissa fall?
Precis som jag nämnde tidigare så är branschen i ständig utveckling och genom att ta in en konsult har man möjlighet att testa om behovet man initialt ser är det som behövs på sikt. Ofta är det så men jag har också varit med om motsatsen. En konsultlösning ger möjlighet att kunna testa sig fram. Och såklart är det bra att kunna ta in extra hjälp vid längre sjukdom eller tillfälliga toppar. Ofta är konsulterna också öppna för att bli anställda sen om de trivs bra!
Vad ser du mest fram emot att bidra med på jurek Marketing & Communication?
Jag har ju väldigt kompetenta kollegor på Jureks Göteborgskontor. Jag ser att min breda erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation, där det digitala hjärtat ständigt varit i fokus, är en passande pusselbit i teamet. Härom veckan fick jag ett mail från mina tidigare kollegor där de sa att de saknade min energi och glada skratt så det är kanske något jag kan bidra med även här 🙂
Varmt välkommen Jenny! Vi ser fram emot att ta del av din härliga energi och hjälpa talanger till sina nästa karriärsteg inom marknadsföring tillsammans!