Är det vanligast att man rekryterar eller bemannar rollen Content Communication Specialist?

Det är vanligare att företag hyr in en Content & Communication Specialist snarare än att rekrytera in kompetens. När företag behöver någon som kommer och stöttar upp med skapande av innehåll kan det ofta handla om en kortare tidsperiod eller en deltidstjänst. Då är det en smidig lösning att bemanna rollen som Content & Communication Specialist. Behöver man kompetens mer långsiktigt tenderar det att vara vanligare att rekrytera en Content & Communication Specialist.

Är det lika många män som kvinnor som söker rollen Content Communication Specialist?

Inom marknads- och kommunikationsbranschen är det ett klart övertag av kvinnor som söker dessa typer av roller och det gäller även för rollen Content Communication Specialist.

Hur seniora brukar dessa kandidater vara för rollen Content Communication Specialist? 

För rollen Content Communication Specialist kan det komma in en större bredd på de som ansöker, när det handlar om just content kan både mer juniora och seniora skicka in sina ansökningar, även om det är en specialistroll.

Hur ser trenderna kring rollen som Content Communication Specialist?

För rollen Content Communication Specialist och liknande content-roller skulle jag säga att vi har många kandidater i våra nätverk. Det är främst genom research och sökande som vi hittar kandidater, även om en del kommer in på ansökningar också. 

Hur ser lönen ut för en Content Communication Specialist?

Lönen för Content Communication Specialist är helt beroende av hur senior personen är och jag skulle säga att det är en relativt stor bredd i lönespannet, det kan vara allt från 38 000 kr – 50 000 kr i månaden.

Har ni ett behov av en Content Communication Specialist?

Behöver ni rekrytera eller hyra in en Content Communication Specialist eller en annan roll till er marknadsavdelning? Kontakta oss på Jurek Marketing & Communication här!