Joakim Folmer-Hansen arbetar som Manager för Jurek Interim, ett område där vi hjälper våra kunder att få in seniora konsulter för att lösa behov av både kortsiktig och mer långsiktig karaktär. Med 20 års erfarenhet från search & rekryteringsbranschen har Joakim följt trender som kommit och gått. Men en trend som tydligt är här för att stanna är den ökade andelen senior kompetens som tar sig an tillfälliga men komplexa uppdrag. Något som plockar bort en stor del av tyngden från VDns axlar.

Läs nedan intervju med Joakims tankar och tips om interimslösningar!

På vilket sätt kan interim kompetens bli en mer hållbar lösning?

Den vanligaste quick-fix som brukar ske när en kollega säger upp sig är att man överlåter de kvarlämnade uppgifterna till övriga chefer. Problemet är att en chef sällan har tid över för dessa nya uppgifter och istället hamnar de längst ner på prioriteringslistan. Idag är organisationerna så pass slimmade att den lösningen inte blir hållbar. Att ta in dedikerad interrimskompetens garanterar att dessa uppgifter prioriteras och man undviker att övriga chefer kollapsar.

Vill verkligen en person med så pass senior kompetens ta tillfälliga uppdrag?

En interimskonsult driver inte längre samma personliga agenda där man jobbar för att uppnå specifika titlar eller positioner. Här får man istället in kompetens som vill jobba med utvecklande och roliga uppdrag där de kan utöva sin kompetens och får vara med och bidra till positiv utveckling och förbättring. Detta skapar ödmjukhet, och kanske främst den prestigelöshet som krävs för att kunna ta sig an komplexa och svåra uppdrag.


Blir det inte onödigt dyrt när man tar in någon så pass senior?

Här är svaret tvärt om. Ser man till att utnyttja kompetensen och de erfarenheter som en interimskonsult har så kan arbetet ofta göras på betydligt kortare tid. Det finns även möjlighet att utnyttja konsultens erfarenhet till att utveckla och förändra andra behov i organisationen. En interrimskonsult får chansen att jobba fokuserat med det som är behovet och dras inte in i andra projekt och processer som blir en följd av att vara en intern. Man springer med andra ord direkt på mål vilket ofta gör att prislappen blir betydligt lägre i slutändan. 

Ett exempel på en typ av kostnadsfördel kan vara inom juridiken där man kan klippa kostnader när man hoppar över att gå via advokat- eller juristbyrå för vissa behov. Istället för att betala en mellansenior jurist från advokatbyrå så kan ni via vårt nätverk av konsulter få en senior jurist för samma summa eller till och med billigare.

Hur ser vanliga profiler ut i Jurek interim-nätverk?

Vanligt är chefsroller likt VD, CFO, Marknadschef, HR-chef och Chefsjurist. Men även många övriga ledare med spetskunskap inom Risk, Compliance och Bank samt Ekonomichefer, Controllers och Redovisningschefer. Vi har även samarbete med flera större underleverantörer som kan gå in och stötta med spetskompetens endast 1-2 dagar i veckan.

Hur ser en vanlig process ut, hur snabbt kan jag ha någon på plats?

Vi jobbar proaktivt för att hela tiden ha profiler i vårt nätverk som är tillgängliga för uppdrag som dyker upp. Ofta så är processen ganska snabb, men en maxtid vi försöker hålla är att ha allt klart inom 2 veckor.

Hur ser trenden ut för Jurek Interim?

Det har varit en rolig utveckling för Jurek interim. Allt fler företag vänder sig till oss och vill starta samarbete. När det kommer till konsulter så träffar vi allt ifrån styrelseproffs och VDar till erfarna CFOer, jurister, kommunikatörer och marknadskonsulter. De söker just unika samarbeten och utmaningar med riktat fokus, en förutsättning som inte uppstår när man har sina vanliga arbetsuppgifter plus projekt.

Vill ni veta mer?

Hör av er så bjuder jag på frukost eller lunch, kanske på restaurangen på bilden ovan eller något i närheten av ditt kontor.