Finance & Business Control Manager

för 3 dagar sedan
Läs Senare

Salix Group är en nordisk handelskoncern med hundraårig historia, en koncern där man idag driver, utvecklar och förvärvar verksamheter med produkter inom bygg och industri – primärt beslag, förnödenheter, insatsvaror och emballage. Här finns dessutom ett starkt erbjudande av produkter för hem och trädgård samt lant- och skogsbruk. En utpräglad entreprenörsanda, ett stort branschkunnande, långsiktighet samt en strävan att alltid förbättra är kännetecknande för hela Salix Group.

Salix Business Partner (SBP) är ett av bolagen inom Salix-koncernen, ett vinstdrivande bolag som tillhandahåller tjänster inom lager & logistik, IT, lönehantering och ledningssystem till övriga bolag inom Gruppen.

Salix Business Partner (SBP) är en central del av Salix Group och en partner till koncernens övriga bolag. SBP tillhandahåller tjänster inom lager & logistik, IT, lönehantering och ledningssystem till koncernens bolag.

I syfte att vidareutveckla verksamheten inom SBP så söker man nu en erfaren

Finance & Business Control Manager

Rollen kommer att arbeta tätt med SBP´s CEO och dess ledning för att driva verksamhetens utveckling och position framåt. Förutom de sedvanliga rapporteringsdelarna och underlag till styrelsearbete så kommer rollen att ha en nyckelfunktion i de större, strategiska projekt som är planerade inom den närmaste tiden, bland annat införande av WMS, byte av affärssystem samt inte minst att driva fram verksamheten till nästa nivå utifrån ett tydliggörande av hur förväntningar från dess intressenter uppfylls.

Vi söker dig som har en bredd i din erfarenhet, gärna ha arbetat inom det industriella segmentet eller handelsbolag kopplat till tjänstebaserade erbjudanden. Du har med dig kompetens som spänner från redovisning och revision till affärs controlling. Du kommer bland annat att driva analys och utveckling av debiteringsmodeller och kostnadsuppföljning för verksamheten, därmed är det väsentligt att du har erfarenhet och gillar att jobba utifrån ett starkt kommersiellt perspektiv.

Rätt kandidat för rollen förväntas vara flexibel och affärsinriktad, att ha förmågan att ta sig an saker på studs samtidigt som man kan stödja CEO och ledning utifrån ett strategiskt, finansiellt långsiktigt perspektiv. Vidare är rätt person en van initiativtagare, en do:er med god förmåga att bygga och skapa struktur.

Förutom uppfyllande av de formella kraven och universitetsutbildning (el motsvarande) inom området Ekonomi/Finans så kommer dina personliga egenskaper och förmågor som analytisk, strukturerad, driv- och initiativkraft, uthållighet, affärsmässighet och kommunikation att vara avgörande för att vara framgångsrik i rollen.