Varför tycker du att en stark företagskultur är viktigt?

Företagskultur är det som säkerställer att det är en attraktiv arbetsplats och det är dessutom en stor del av lönsamhet och resultat.  Framför allt är det anledningen till att det är kul att gå till jobbet! Jag vill ha kul varje dag. Kultur måste genomsyra alla moment. Det handlar om allt från första mötet i receptionen på morgonen till hänget på lunchrasten till ett konkret mail. Alla steg bygger företagets kultur.

Hur har Jureks företagskultur byggts upp?

Jag brukar lyfta upp orden transparens, stämning och lyhördhet som viktiga faktorer för hur Jureks företagskultur har byggts upp. För mig är det viktigt att varje person som jobbar på Jurek känner att de är med och bidrar. Och att de får uppskattning för sina insatser. Det gäller i stort och smått. Men sen handlar det otroligt mycket om att man har möjlighet att påverka sin affär och sin situation. Jag vet hur viktigt det är att känna att man är med och bidrar. Därför låter vi våra anställda pröva sina vingar och ta mer ansvar, men vi är även duktiga på att lyfta enskilda prestationer.

Hur lyfter ni prestationer på Jurek?

Vår affär är verkligen ett kugghjul av insatser. Det är viktigt att visa att alla är med och bidrar i stort och smått. Förutom att hylla enskilda betydande insatser så jobbar vi därför mycket med snabb och frekvent positiv feedback. High-five kulturen har varit otroligt viktig för oss och det var därför otroligt tufft för vår företagskultur under pandemin. Vi var så vana vid att ta emot och ge feedback, hur skulle man veta om man gjorde ett bra jobb eller ej? Självklart har vi behövt ställa om till att ge varandra digital feedback också, men det är något speciellt med att se en kollegas glada ansikte och få den personliga bekräftelsen.

Men hur lyfter ni enskilda prestationer?

Vi jobbar dels med att lyfta insatser i veckomail och under våra månadsmöten. Sen har vi ett forum där vi uppmärksammar personer som spelar en betydande roll för vår kultur och då tilldelas man titel ”Kulturbärare”. Vi är en säljdriven organisation, men det är viktigt att lyfta resultat som inte bara är kopplade till siffror. Det finns otroligt mycket engagemang och så många viktiga insatser som inte går att mäta, men som förtjänar att lyftas fram.

Är det något speciellt man ska tänka på vid onboarding av nya kollegor för att välkomna dem in i företagskulturen?

Det är otroligt viktigt med en bra onboarding. Det är då grunden för kulturen sätts. Det handlar till stor del om att bemöta de förväntningar som utlovats. Jag träffar alltid alla nyanställda och sätter tonen för hur vi har det på Jurek. Sen träffas vi igen några månader in så att jag får lyssna till deras upplevelse av den första tiden. Det är en stor skillnad på att ledningen enbart talar till medarbetarna mot att ledningen verkligen lyssnar till medarbetarna. Det är något jag verkligen försöker tänka på och leva efter.

Stort tack Shervin!