Varför denna satsning?

Anledningen till att vi initierade det här arbetet beror till stor del på hur snabbt Jurek växt, både organiskt och med förvärv. Vi kände helt enkelt att vi behövde öka tydligheten mot såväl kund och kandidat som för oss internt. Vi ville säkerställa att vi bibehåller vår spets och specialisering, trots att vi nu växt med fler starka områden och tjänster. Dessutom vill vi ha en modern hemsida som speglar vår effektivitet och expertis samtidigt som den har alla tekniska förutsättningar för att nå ut med rätt information till rätt målgrupp.

Det strategiska arbetet:

Vi träffade flera olika byråer som skulle hjälpa oss på vägen mot Jurek 2020. Vi vill vara ett rekryterings- och konsultbolag som verkligen upplevs som specialister från såväl kund som kandidat. Vårt val landade slutligen hos varumärkesbyrån Grow. De hade jobbat med rebranding av flera spännande bolag och visade verkligen att de förstod våra mål och
utmaningar. Tillsammans gjorde vi en strategisk kartläggning av marknaden och kunderna för att landa i den optimala kommunikationen och gränssnittet för att tydliggöra våra erbjudanden.

Branded House:

Efter flertalet workshops landade vi i det strategiska beslutet att fortsätta vara ett så kallat Branded House, det vill säga att vi har Jurek som vårt huvudsakliga och välkända varumärke men jobbar med flera tjänster och områden inom paraplyet Jurek. Vi lämnar därför namnet Jurek Rekrytering och Bemanning och heter numera enbart Jurek.

Formspråk och logga:

Loggan består av en gradient med olika färger. Varje färg återfinns och representerar vart och ett av våra olika specialistområden. I vårt nya formspråk är det cirkeln som kommer att dominera. Det symboliserar hur vi ringer in rätt talang till rätt jobb och att det är ett ständigt kretslopp av nätverkande med talanger och specialister.

Kommunikationskoncept

Vi är fortfarande ett Jurek med ett tydligt budskap – vi hittar, skapar och matchar talang med rätt roll, företag och kultur. Men självklart jobbar vi på olika sätt och har olika erfarenhet beroende på vilken roll som ska tillsättas. Därför har vi nu filat på kommunikationskoncept som representerar vare specialistområde på ett passande sätt. Våra experter kommer även jobba ännu mer med trendspaning för att tydligare representera sitt specialistområde och de förutsättningar som råder på just den arbetsmarknaden.

Förtydligad specialisering:

För att förtydliga vår specialisering inom varje område har vi arbetat fram följande förbättringar:

  • Varje område får en tydlig identitet med en unik logga
  • Unika kommunikationsbudskap och unika landningssidor
  • Unika färger med ett enhetligt material
  • Tydliga forum på hemsidan för både kunder och kandidater
  • Unika nyhetsbrev

Pressrelease:

Här kan du läsa pressreleasen som gick ut i samband med lanseringen. Vi hoppas att vår rebranding ska göra er interaktion med oss på Jurek mycket roligare och mer träffsäker. Vi tar tacksamt emot er feedback, kanske är det något vi kan göra ännu bättre? Tveka inte att höra av er.

Bästa hälsningar,
Team Jurek