Hur har arbetet på Jurek Public förändrats i och med covid-19?
Våra kunder på Jurek Public är inom kommuner, myndigheter och regioner. Det är verksamheter som ”aldrig går ner i produktion”. Hjulen slutar inte snurra på grund av den situation vi befinner oss i utan tvärtom. Därför har vi på Jurek Public ännu inte märkt av någon minskning av inkommande uppdrag. Ett par uppdrag har blivit pausade och något har avbrutits, men det är egentligen inget som är anmärkningsvärt. Vi alla är beroende av att vård, omsorg, skola och all annan service som kommuner och regioner står för fungerar.
Hur har mötet med kund/kandidat förändrats under rådande omständigheter?
Antalet möten har inte förändrats så mycket, däremot har sättet vi interagerar och kommunicerar med våra kunder och kandidater förändrats från fysiska möten till digitala. Det vi också har märkt är att vi i högre utsträckning än tidigare har mer samtal och diskussioner med både kunder och kandidater som är nyfikna på våra erfarenheter, interaktioner och spaningar på arbetsmarknaden. Den märkliga situation vi hamnat i med Covid-19 har förändrat vår vardag och vi har många intressanta diskussioner med våra kunder om vad vi kommer att ta med oss från detta. Det handlar om hur man saknar sina kollegor och att få ”gå till jobbet” men också att det fungerar alldeles utmärkt att ha möten digitalt i stor utsträckning. Mötena blir på många sätt både mer effektiva och kortare så förhoppningsvis tar vi med oss det när vi är ute på andra sidan av Covid-19.
Finns det roller relaterade till covid-19 där efterfrågan har ökat?
Vi har märkt att vissa av våra kunder har plötsliga och akuta behov på ett helt annat sätt. Det blir tydligt att vår förmåga att snabbt lösa uppdrag och tillsätta kompetent personal är på det sätt som vi kan bidra. Vi kan redan se en viss ökad efterfrågan på roller som går att relatera till den pågående pandemin. Både kommuner och regioner har ett stort behov av ytterligare personal inom vård -och omsorg, just den kompetensen kan vi på Jurek inte hjälpa till med men vi kan stötta HR avdelningar med rekryteringskompetens. På så sätt kan vi avlasta redan hårt ansträngda HR-avdelningar med att ha rekryteringskonsulter på plats. Även regionerna har en tuff situation och här hjälper vi t.ex till med kommunikatörer, inköpare, bemanningsassistenter, rekryterare och logistikutvecklare. Vi gör helt enkelt det vi på Jurek kan bäst, hjälpa våra kunder med rätt kompetens så snabbt och smidigt som möjligt.
Varför tror du att många kandidater söker sig till den offentliga sektorn nu?
Allt fler kandidater väger in mjuka värden i en betydligt större utsträckning när de söker jobb idag. Samhällsengagemang har blivit en starkare motivationsfaktor och önskan att bidra och göra skillnad genom sitt arbete är en allt viktigare komponent hos många unga arbetssökare. De ser helt enkelt ett värde i att arbeta för samhällsnyttan och tar därmed ett aktivt val att göra detta genom att söka sig till den offentliga sektorn. I och med den rådande krisen så är det tydligt att den offentliga sektorn fått ytterligare strålkastarljus. Människor som arbetar för kommuner och landsting syns i media just nu och det har påverkat många av våra arbetssökande att söka sig till den offentliga sektorn. Det är här de känner att de kan bidra.
Hur tror du att den offentliga sektorn påverkas på sikt av rådande pandemi?
Att det finns ett ökat intresse för arbete inom offentlig sektorn är en trend som pågått under en längre tid. De gamla fördomarna som fanns mot offentlig sektor är i princip borta och de flesta inser att det är den perfekta kombinationen att arbeta med spännande tjänster samtidigt som man bidrar till samhällsnytta. Offentlig sektor kommer troligtvis framöver att spela en ännu större roll som samordnande funktion i samhället. Både organisationer och utförandet kommer att granskas hårdare vilket i sin tur kommer ställa högre krav på kompetenta medarbetare i denna sektor. Rådande pandemi har bara stärkt den tesen och jag tror därför att Jurek Public kommer få ännu fler kompetenta kandidater som söker våra tjänster framöver.

Head of Public & Key Account
Mobile: +46 701 42 31 56
E-mail: eva.meyer@jurek.se