Vad skiljer Freja Partner från den traditionella advokatbyrån?

Det är ett antal faktorer som skiljer Freja Partner från den strikt traditionella advokat- eller juristbyrån. Framförallt när det kommer till vår syn på framtidens jurister och framtidens juridik. Vår filosofi från start har varit att det ska vara enklare att ta juridisk hjälp. Flera av oss som grundat Freja har tidigare drivit egna verksamheter och med den erfarenheten ligger en förståelse i hur mycket som faktiskt handlar om juridik. Trots det väntar man som företagare ofta in i det sista innan man tar juridisk hjälp. Ett argument brukar vara att “det kostar mer än det smakar”, men framförallt brukar det handla om höga trösklar. Detta ville vi ändra på.

Hur gör ni för att ändra inställning?

Det gör vi bland annat genom andra debiteringsmodeller där vi i nio fall av tio arbetar i ett partnerskap med våra klienter, lite av en hybridform av interimsjurist-lösning. Andra faktorer är att vi arbetar mycket digitalt med vår egen app där våra klienter kan ha videomöten direkt med sin jurist hos oss. Utöver det så handlar det mycket om företagskulturella delar i vår verksamhet som skiljer oss från traditionella byråer. Vi har exempelvis en customer success-avdelning och vi har en marknads- och försäljningsavdelning vilket skapar ett företagsklimat som säkerligen skiljer oss från många andra i branschen. 

Hur ser ni på framtidens jurister?

Framtidens juristtjänster kommer baseras på vår förmåga att förmedla information på bästa sätt kopplat till mottagaren, här har jurister och advokater fortsatt en väldigt viktig roll. Framtidens jurister är såklart betydligt mer digitaliserade i form av kontaktvägar och informationsutbyte. Givetvis för att det i de flesta fall är mer effektivt, ekonomiskt och smidigt. Självklart med en flexibilitet mot klienten och anpassningsbarhet till dennes behov.  

Tycker ni att juristutbildningen skulle behöva moderniseras eller förändras för att anpassas till dagens samhälle?

Mottaglighet och relation till en mer digitaliserad vardag är redan naturligt för majoriteten i högskoleåldern. Däremot tycker jag fortsatt att mer praktiska element borde få ta betydligt större plats i utbildningen. Många lärosäten anammar detta mer och mer vilket är bra. Nyckeln är att kunna förmedla och använda sin kunskap på ett bra sätt. Detta är i alla fall min uppfattning som icke-jurist, som ser det från utsidan och ur klientperspektiv.

Tror ni att den pågående Corona-epidemin har skyndat på digitaliseringen? 

Absolut, vilket ur det perspektivet är positivt. Vi som arbetat hyfsat digitalt från start ser nu en betydligt större förmåga och acceptans till videomöten exempelvis. Sedan är ju digitalisering något som är ständigt pågående, inte något man avsätter ett kvartal till och sedan är det klart. Det är verkligen viktigt att hela tiden utvecklas digitalt. 

Hur ser den moderna arbetsplatsen ut för en jurist?

Under våren har flera stora tech-bolag valt att göra det helt frivilligt för medarbetarna var de väljer att arbeta ifrån.Vi har precis samma upplägg för våra jurister. Jag anser att ungefär 90% av arbetet går lika bra, i vissa fall till och med ännu bättre, att utföra hemifrån. För våra processförande jurister är dock den siffran något lägre. Sedan finns det nackdelar med detta också i form av närhet till kollegor och umgänge i vardagen. Saker som är viktiga för att bygga företagskultur och samarbete. Så jag tror att den moderna arbetsplatsen är flexibel i sin setup kring detta. 

Tror ni att gränsen mellan produkt- och tjänstebolag kommer att suddas ut mer i framtiden?

Kanske, det beror nog på vilket bolag man är och vill vara. Men för Freja Partner är det en självklarhet att inte ha några gränser. Vi har mycket idéer om hur vi kan förenkla företagandet för våra klienter. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva i vår juridiska hjälp för att våra klienter inte ska hamna i problem. Men vi har också andra tjänster och produkter i detta syfte. Freja Partner är inte bara ett tjänstebolag utan har även varit med att ta fram produkter relaterade till juridiken, såsom vår nya digitala lösning för tilläggsbeställningar i entreprenader.

Har ni ett exempel på en sån produkt?

eÄTA.se är den senaste produkten vi tagit in här, ett digitalt verktyg för att säkra upp överenskommelser kring ändrings- och tilläggsarbeten. Orsaken till varför detta togs fram är för att vi på vår tvistlösningssida såg att oklara avtalsförhållanden i denna typ av arbeten ofta var tvisteorsaken. Så samtidigt som vi är nyfikna och tar fram nya hjälpmedel så är det också viktigt att de ligger i linje med vår core business, som är juridik. 

Ser ni några andra trender som påverkar marknaden för juristtjänster?

Förutom ovan så hoppas och tror jag att samarbeten mellan olika aktörer inom branschen blir större, framförallt mellan mindre byråer. Mindre revirtänk och vara öppen för möjligheter. Jag tror att vissa ser digitalisering som ett hot mot arbetstillfällen, men det är ju faktiskt så att digitalisering även skapar nya behov inom juridiken. Även i den digitala världen finns det stor efterfrågan av att skapa och upprätthålla rättigheter/skyldigheter, vad som är rätt/fel och vem som bär ansvar. Och så länge som den världen expanderar (vilket den alltid kommer att göra), så expanderar även behovet av hjälp, sett till de juridiska aspekterna.  

Stort tack för spännande svar Erik Johansson på Freja Partner. På www.frejapartner.se kan ni läsa mer om bolaget.

FAKTARUTA

Grundat: 2016
Huvudkontor: Göteborg (Mölndal)
Antal anställda: 12 st. Samt 7 stycken jurister på konsultbasis.
Omsättning: 14,5 MSEK (2019)
Inriktning: Affärsjuridik