Innan Jenny började på Jurek arbetade hon både som ekonomikonsult och anställd på olika bolag inom områdena redovisning, controlling, effektivisering av ekonomiprocesser samt verktyg och system. Senaste året har Jurek fått äran att ha Jenny i rollen som rekryteringskonsult på Göteborgskontoret. Vi ställde några frågor till henne:
Vad lockade dig med att ”byta sida av bordet”?
Jag tyckte alltid att det allra roligaste i min roll som konsult handlade om att förstå människorna och organisationen som jag kom till. Att förstå dynamiken, förstå vilka relationer som var viktiga att bygga, att förstå vem som fattar beslut om vad och vad som krävdes för att nå det vi ville uppnå med ett projekt exempelvis. System, processer och rutiner i all ära, men en organisation är aldrig bättre än människorna som arbetar i organisationen. Under min tid som konsult inom Finance drevs jag alltid av att förbättra och hjälpa på olika sätt och det är något som jag får göra dagligen i min roll idag. Jag får hjälpa människor att hitta sin nya arbetsplats vilket är en stor och viktig del i många människors liv och jag får hjälpa organisationer att hitta sina nya medarbetare. Att hitta den perfekta matchningen däremellan är verkligen så otroligt roligt!
Vad ser du för trender inom området Finance som kunder och kandidater kommer behöva förhålla sig till framöver?
Något som både kunder och kandidater kommer att behöva förhålla sig till i framtiden är definitivt AI, även om jag inte upplever att det är så utbrett inom många bolag ännu. Många bolag arbetar definitivt med digitalisering och effektivisering av sina ekonomifunktioner av olika slag, det kan handla om alltifrån väldigt basic saker som e-fakturor till bättre systemstöd i form av olika BI-verktyg, ekonomisystem och integrationer mellan bolagets olika verksamhetskritiska system. En del bolag har även börjat använda sig av vissa av robotisering för enklare processer, som avstämningar, uppdateringar av valutakurser osv. men jag upplever att det är få bolag som har implementerat någonting som utnyttjar potentialen i det tekniken idag erbjuder. Men det förväntar jag mig verkligen kommer utvecklas exponentiellt de kommande åren och det ska bli så spännande att följa den utvecklingen.
Vad är det viktigaste du behöver coacha och hjälpa beställarna med när de söker ekonomer?
Jag tycker att det ofta handlar om att prioritera kravlistan och se till kandidaters potential snarare än deras historiska meriter. Något som vi alla kommer behöva förhålla oss till är en ständigt föränderlig omvärld vilket ställer enorma krav på vad vi som medarbetare och anställa behöver förändra och utveckla under resans gång. Jag upplever att de mest lyckade rekryteringarna är de där det finns en bra dialog mellan mig som rekryterare och beställaren, där vi under processens gång kan diskutera de kandidater som vi kommer i kontakt med, deras fördelar och nackdelar, erfarenheter och potential och se hur de passar in i den beställande organisationen. Den ”perfekta” matchningen handlar ju inte enbart om kandidaten, det handlar också om hur organisationen ser ut, hur deras möjlighet att ta emot och utveckla kandidaten ser ut och vad som kommer passa väl in i deras team.
Vad ser du mest fram emot att bidra med på Jurek Finance?
Jag ser så mycket fram emot att få vara med och utveckla Jureks affär inom Finance här i region Väst! Att bygga att större kandidatnätverk, utveckla varumärket mot ännu mer kvalificerade tjänster inom Finance och vara med och bidra till att vi som rekryterare/konsultchefer utvecklar vår kompetens och håller hos uppdaterade och relevanta på trender inom Finance. Sen ser jag självklart fram emot att fortsatt få hjälpa alla fina kandidater och fantastiska bolag att hitta varandra!