På vilket sätt har ditt arbete förändrats i och med rådande situation?
Först och främst är det betydligt färre rekryteringar just nu. Många kunder är avvaktande och inledningsvis tog vi en avvaktande roll. Men sen insåg vi att varje rekrytering räknas mer än någonsin i dessa tider. Varje kandidat vi kan hjälpa till ett jobb och varje position vi kan fylla behövs för att samhälle och näringsliv ska fortsätta rulla. Den stora förändringen i Jurek Finance vardag är att vi bokar in betydligt fler digitala möten både med kund och kandidater. Vi har alltid anammat ett digitalt arbetssätt, men kanske främst haft digitala möten med kandidater från annan ort.
För Jurek Finance är det viktigt att vi inte går miste om kollegornas kunskap, engagemang och det kompetensutbyte som vanligtvis sker på kontoret. Vi ”träffas” därför ofta digitalt genom interna möten för att dela med oss av både framgångar och utmaningar men även för att få möjlighet att bidra med idéer.
Vad ser du för utmaningar med att sköta processen digitalt?
Den största utmaningen med att sköta rekryteringsprocessen digitalt har varit att kandidater och kunder önskar träffa varandra i ett fysiskt möte innan de fattar beslut om att tacka ja till ett nytt jobb eller en ny kollega. Det är helt enkelt en vana som sitter i. Vi har lyckats hantera större delen av dessa möten digitalt, men ibland krävs det att man tillsammans med kund är kreativ och hittar andra lösningar. Vi har exempelvis anordnat fysiska möte utomhus mellan kund och kandidat.
Hur uppfattar kandidater eller kunder den digitala processen?
Såväl kandidater som kunder har varit både flexibla och förstående inför den digitala processen. Jag upplever att de snarare har uppskattat att processerna kan fortgå och slipper avstanna. Samarbetet med kunder och kandidater har till och med växt sig starkare än vanligt och vi har helt enkelt fått anpassa oss inför varje enskild situation.
Ser du kanske till om med några möjligheter med en digital process?
Fördelen jag ser med den digitala rekryteringsprocessen är att många har satt sig in i de digitala möjligheter som finns. Vi har alla tvingats bli mer flexibla och tillgängliga i och med rådande omständigheter. Kandidater och kunder som annars hade haft svårt att träffa oss på grund av lång resväg eller ett tight schema har nu haft möjlighet att ses på kortare varsel – i det digitala forumet.
Tror du att du kommer ta med dig något från rådande situation in i ditt framtida arbete?
Jag kommer absolut ta med mig det nya digitala tankesättet i mitt framtida arbete. Framförallt inser man hur mycket man uppskattar sina kollegor och kontakt med kunder och kandidater. Både det stöd och engagemang som man kanske bara tagit för givet inne på kontoret, men även det kunskapsutbyte vi har med våra andra specialistområden inom Jurek. Men framförallt insikten om att den digitala rekryteringsprocessen i de flesta fall fungerar minst lika bra.