Paralegal är en av de roller som Business Support ofta hjälper företag att rekrytera. Berätta – vad innebär den rollen?
En paralegal ansvarar för uppgifter som inte kräver en full juridisk utbildning. Det är inte en juristsekreterare utan man befinner sig i gränslandet mellan biträdande jurist och en juristsekreterare. Det har länge varit en välkänd roll internationellt, men det är först nu de senaste åren som paralegals efterfrågas allt oftare bland landets juristbyråer. Rollen innebär såväl ansvar som hög administrativ komplexitet.
Hur ser efterfrågan ut när det kommer till Paralegals?
Efterfrågan på Paralegals är stor och framför allt till bolagssidan där vi har märkt att efterfrågan har ökat ganska markant de senaste åren. En roll som ofta fungerar som navet mellan VDs och styrelsens arbete, som koordinerar och administrerar bolagsrättslig administration och självständigt arbetar med många administrativa delar inom bolagets legala enhet. Men du kan också som Paralegal vara specialiserad inom olika områden inom juridiken.
Hur kan man locka duktiga paralegals?
Det finns många parametrar som är viktiga men det är också väldigt olika beroende på vad du arbetar med. Vissa Paralegals är specialiserade inom till exempel Immaterialrätt (IP) dvs varumärken, design, domännamn, patent och andra inom Bolagsrätt. Generellt är det viktigt att fundera på vilken funktion Paralegaln ska fylla. Är Paralegaln en del av legalteamet, eller en länk mellan VD, styrelse och legal enheten alternativt om man arbetar i en delad roll som t ex Executive Assistant och Paralegal. Det finns många olika typer av tjänster och lika många olika behov hos kandidaterna. Generellt är det viktigt att erbjuda en roll som inkluderar eget ansvar inom olika områden samt att man blir en integrerad del av det team man kommer att arbeta med och stötta. En kvalificerad Paralegal är i den bemärkelsen inte en junior administrativ assistent utan det denne söker är utvecklingsmöjligheter och där de vill sitta med komplexa samt utmanande arbetsuppgifter. Det är därför viktigt för både bolag och byråer att gå igenom förutsättningarna internt om de går i tankarna på att anställa en Paralegal.
Hur kommer det sig att Jurek Business Support inte fick in en enda manlig ansökan till en Paralegal-tjänst förra året?
Vi har hört oss för med Sveriges största yrkesutbildning Påhlmans Handelsinstitut som har två Paralegalutbildningar årligen – en fysisk utbildning och en som är på distans via digitala klasser, totalt 61 studenter. Av dessa är endast 8% killar (5 elever). Vår erfarenhet är att män generellt inte söker sig till administrationstunga roller och kanske inte heller roller där multitasking i kombination med att bli styrd efter någon annans agenda med tighta deadlines är en del av arbetet.
En Paralegal sitter ofta som ett administrativt nav inom den legala funktionen eller avdelningen. Du kan utvecklas oerhört mycket som Paralegal men karriärvägen leder dig inte till juristspåret utan här behöver du komplettera med en juristutbildning. Vi ser däremot en hel del män som har juristutbildning i grunden som söker sig till tjänster som Paralegal som förstajobb eller för att komma in i arbetsmarknaden i Sverige om du tagit din examen utomlands.
Hur jobbar ni på Jurek Business Support för att förhindra orättvisor som talar emot Talang på lika villkor?
Det handlar mycket om att sprida kunskap till alla mina medarbetare som möter kunder och kandidater. Vi måste våga bemöta och vägleda våra kunder som har önskemål som talar emot vår vision om Talang på lika villkor. På samma sätt har vi ett ansvar i att vägleda kandidaten till vad som är rimligt att förvänta sig. Utöver det så håller vi flertalet event på temat och är en del av mångfaldsdebatten i media.
Har rollen som Paralegal förändrats de senaste åren?
Då allt fler bolag (och även byråer) har förstått hur värdefull support och hjälp de har av en Paralegal har ansvaret till viss del förändrats (fler uppgifter som tidigare biträdande jurister gjorde sköts idag av Paralegaln). Idag krävs stor kunskap om Corporate Governance, ett bolags årshjul och insikt och förståelse i de olika processer som bolaget och styrelsen har. En Paralegal behöver ha en mycket god struktur, vara självgående och ha god teknisk förståelse för de olika plattformar och system som bolaget arbetar i. ”Digital savvy” är något många kunder efterfrågar och det mesta administrativa arbetet som sker kring styrelsen ligger i bolagets valda styrelseportal. Som Paralegal behöver du också till viss del ha en fot kvar i det traditionella arkiveringsarbetet, signering av fullmakter och andra dokument som fortfarande sker analogt och postas eller budas.
Hur ser Jureks nätverk av paralegals ut?
Vi har ett stort nätverk av Paralegals efter att i många år ha varit branschledande i att kompetensförsörja inom dessa tjänster. Vi har samarbeten med yrkeshögskolor som utbildar Paralegals och vi ser att det finns behov av både nyutexaminerade såväl som de med minst fem års erfarenhet i yrket. Vi bygger ständigt våra nätverk och i alla processer gör vi en unik kartläggning av just den specialistkompetensen och kommer på så sätt i kontakt med nya spännande kandidater kontinuerligt.
Vad har Jurek Business Support för USP när det kommer till att hyra in eller rekrytera paralegals?
Jurek Business Support har branschens största nätverk av Paralegals, och som nämnt tidigare – vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och utveckla vårt nätverk, vi har täta samarbeten med Yrkeshögskolor både inför och under utbildningarna samt att vi har vårt specialistområde Jurek Law som är specialiserade på jurister. Vi har tät dialog och håller oss uppdaterade och informerade om de olika behoven inom legal administration som finns samt vilka nya kompetenser och funktioner som efterfrågas.
Jurekbarometern:
Jurek brinner för Talang på lika villkor och driver sedan 2017 den viktiga branschrapporten Jurekbarometern. www.jurekbarometern.se