Nyhetsbrev till Jureks Konsulter! Höst 2018 – Jurek Rekrytering & Bemanning
KONTAKT
X
STOCKHOLM
Biblioteksgatan 11
111 46 Stockholm
Tel. 08-525 01 800
info@jurek.se
MALMÖ
Carlsgatan 3
211 20 Malmö
Tel. 040-602 76 40
info@jurek.se
GÖTEBORG
Kungsgatan 17
411 19 Göteborg
Tel. 031-712 83 40
info@jurek.se
SUNDSVALL
Storgatan 29
852 30 Sundsvall
Tel. 060-616 403
info@jurek.se

Nyhetsbrev till Jureks Konsulter! Höst 2018

Efter en het och härlig sommar känner sig många av oss mer redo än någonsin för att möta hösten som är på intågande. På Jurek har vi kickstartat hösten och här kommer information om vad som hänt på senaste och vad som är i kikaren!


Jurek förvärvar ID Entity

Den 15:e augusti var vi på Jurek glada att få meddela förvärvet av rekryteringsföretaget ID Entity! ID Entity har sedan starten 2007 fokuserat på kompetensförsörjning inom HR.

Vi tog oss en pratstund med Ylva, grundaren som varit VD för bolaget:

Hej Ylva! Berätta lite kort om dig och din bakgrund:

När jag skulle börja på universitet brann jag för internationella frågor så det blev ekonomlinjen i kombination med spanskastudier. Men på något märkligt sätt landade jag efter examen in i ett svenskt försäkringsbolag (där jag träffade min man, så det var ju bra!). Med ett större intresse för människor än försäkringsfrågor kom jag så småningom in på HR. Något jag aldrig ångrat!

År 2007 startade vi ID Entity och innan dess hann jag jobba 10 år med rekrytering och coachning på Proffice och Wise.

Jurek <3 ID Entity= Sant. Hur kom det sig att ni valde att gå samman med Jurek?

Först och främst människorna! Redan i första mötet med Shervin kände vi ”klicket”.  Energi, entreprenörskap och glädje. Ett första intryck som bara har förstärkts ju fler människor vi nu lärt känna på Jurek. Vilket gäng!

Vi ser också en hel massa synergier i att gå samman med Jurek. En fin möjlighet är att få erbjuda ännu fler bolag och inte minst offentlig sektor våra HR-tjänster. Vi har under mer än 10 år byggt ett grymt nätverk av HR-personer som kan bidra inte bara med HR i form av Human Resources utan även med det vi kallar Human Responsibility. Det är också ett stort plus att våra kunder nu får ta del av Jureks alla duktiga konsulter och kandidater inom juridik, ekonomi, marknad, HR och Business Support.

Vilka är ID Entity och vad ni är bäst på?

Vi är ett team på 7 personer inne på kontoret och ett 30-tal konsulter.  Vi är nog allra bäst på att samarbeta och hjälpa varandra. Och att lösa våra kunders HR-behov och utmaningar. Snabbt går det, men vi tummar inte på kvalitén. Stämningen på kontoret pendlar mellan fullt fokus och total fredagsfeeling när någon börjar spela sina favoritlåtar på hög volym.

Slutligen; Vad tycker du är det roligaste med ditt jobb?

Möten med människor och att hela tiden få ställas inför nya utmaningar och att hitta lösningar tillsammans med kollegorna.

 

Fem snabba med Ylva Ottosson:

Motto i livet: Minst 80% roligt i allt jag gör.
Dold talang: Köra 4-hjuling
Älsklingsrätt: Grillad tonfisk med mangosallad
Första jobb: Bakom disken i min mammas Tobaksaffär vid Odenplan
Gör helst en ledig dag: Ger mig ut på havet i kajaken eller i skogen på hästryggen tillsammans med mina stallkompisar.


Månadens Konsult – Eva Lindqvist

Hej Eva! Berätta lite om dig själv och din erfarenhet!

Mitt namn är Eva Lindqvist, jag är 66 år och konsult hos Jurek där jag är ute för två olika uppdrag. Innan jag kom till Jurek var jag länge i försäkringsbranschen där jag till största delen arbetade som assistent och sekreterare.

Hur blev du konsult hos Jurek?

Jag hade bestämt mig för att gå i pension men efter ett tag kände jag att jag ändå ville jobba lite grann. Jag pratade då med en väninna till mig som brukar anlita Jurek när hon behöver personal och hon tipsade mig då att ta kontakt med er.  Efter att ha mailat en rekryterare hos Jurek var jag några dagar senare på intervju hos er.  Allt gick väldigt fort och med blixtens fart hade jag fått mitt första uppdrag på en kommun. Detta var ungefär två och ett halvt år sedan och nu är jag ute på mitt femte uppdrag via Jurek!  

Hur trivs du hos Jurek och på det uppdrag du är på idag?

Jag trivs väldigt bra på det uppdrag jag är på nu och har lärt mig jättemycket. Min anställning hos Jurek känns också bra. De personer som jag har varit i kontakt med är väldigt omtänksamma. Det är även roliga saker som man blir inbjuden på. Något jag också gillar är Jureks personalkänsla, det känns som att ni kommer ihåg era konsulter- allt ifrån att bli bjuden på bio till att få en glass på sommaren. Det tycker jag är bra!

Har du bestämt hur länge du ska arbeta?

Så länge jag är frisk och tycker det är kul- och så länge det finns uppdrag såklart. Jag tänker nog jobba fram till att jag är 70 år iallafall.

Och sist men inte minst, hur känns det att få utmärkelsen ”Månadens konsult”?

Överraskande, smickrande och väldigt roligt!


Aktiviteter som varit – Stafesten

Den 22:a augusti ställde Jurek upp i Stafesten för Unicef. Ett mycket roligt event där vi sprang 5 personer i varje lag. Fick du förhinder i år? Lugn, då har du ett år på dig att öva inför nästa års stafett! 😊

Några av kämparna!


Har ni hört talas om DiSCen?

Många av er har säkert hört talas om dessa DiSC- färgerna (röd, gul, grön och blå) som så många pratar om och har kanske till och med läst den populära boken ”Omgiven av idioter”? DiSC-analysen har ökat i popularitet senaste tiden och har även fått en del kritik. Mycket av den befogad, men till stor del verkar det också bero på missförstånd.

Karolina Wahlström arbetar hos oss på Jurek som senior rekryteringskonsult inom Finance men även med att utbilda personal internt och externt i bland annat kommunikation och konflikthantering. Läs gärna nedan trendspaning där hon resonerar kring DiSC-analysen och på vilket sätt den ofta missförstås, men även hur den istället bör och kan användas för att vara behjälplig.

 

Läs den här: Nej du är inte röd, gul, grön eller blå! 


Nu utökar vi vår tipspeng!

Känner du till något ytterligare behov av Jureks tjänster i organisationen där du arbetar? Finns det någon som ska gå på föräldraledighet, någon som ska gå vidare mot nya utmaningar eller någon annan anledning som gör att det skulle kunna finnas ett konsult- eller rekryteringsbehov? I så fall vill vi gärna att du som konsult tipsar oss! Skulle tipset leda till en affär delar vi som tack för tipset ut 5000 kr till dig som tipsat! Som ni vet arbetar vi med bemanning och rekrytering inom våra affärsområden Ekonomi, Juridik, HR, Administration, Marknad och Executive Search. Vad gäller bemanning vill vi att uppdraget ska vara på minst tre månader. Hör av dig via nedan länk alt till din konsultchef. Tack på förhand!

 

Klicka här för att ge oss ditt tips!


På gång i höst!

Stockholm: Föreläsning med Ottilia Westskytte den 27/9 som kommer att prata om: Du är viktig för ditt eget och andras välmående. OSA senast 23 septemberInbjudan och anmälan här! 

Göteborg: Konsultaktivitet den 6/11 med boule. OSA senast 12/10.

Malmö: Konsultträff med biovisning i november. Datum och Inbjudan kommer inom kort!


PERSONALHANDBOK

På Jurek Rekrytering & Bemanning är våra konsulter en av våra viktigaste tillgångar och vägen till framgång. Att du som konsult enkelt och snabbt kan finna den informationen du söker när du har frågor är viktigt för oss och vi har därför sammanställt viktig information för dig i denna Personalhandbok för konsulter. Personalhandboken är avsedd att vara ett uppslagsverk för er konsulter och skapa klarhet i vilka regler och rutiner som gäller. Anställningen styrs av många lagar och regler och vi skall i denna handbok ge en kort sammanfattning av de viktigaste. Det är viktigt att komma ihåg att det du finner i denna handbok är just sammanfattningar – har du mera omfattande frågor så ber vi dig kontakta respektive konsultchef alternativt vår HR-avdelning. Personalhandboken är ett levande dokument, vilket innebär att den över tid kommer att uppdateras och förändras.

Personalhandboken hittar du under din startsida när du loggar in på https://jurek.ebemanning.se

Wellr – ett friskt företag börjar med friska kollegor

Jurek har lanserat ett projekt för ett friskare Jurek där du som konsult har möjligheten att delta. Fokus ligger på hälsa, träning samt välmående både privat och i arbetslivet. För att lyckas med detta har Jurek tagit hjälp av Wellr som har skapat en webbaserad helhetslösning för att systematiskt utvärdera och förbättra hälsa hos de anställda.

Det Wellr gör är att;

  • Hjälper dig att må bättre, och ger dig de rätta verktygen för att hålla koll på hur du mår.
  • Du har möjlighet att genomföra ett antal tester som består av åtta delar. Testerna ligger till grund för ditt hälsohjul som ger dig en överblick över din hälsa.
  • Hur du svarar på testerna är helt anonymt och det är endast du själv som kommer se dina resultat på den profil du skapar hos Wellr.
  • Genom att kartlägga brister eller riskzoner som finns skapas personliga åtgärdsplaner för att bryta negativa mönster.
  • Det kan vara alltifrån kost, träning till hur många timmar som du behöver sova om natten. Här kan man få tips om exempelvis träningsövningar som just du behöver jobba med – kan vara bålträning i 2 – 3 veckor etc.
  • För mer information gå in på: http://wellr.se/ alternativt https://vimeo.com/221255654
  • Skicka intresseanmälan till din konsultchef, så kommer du få ett mail med information om hur du skapar ett konto hos Wellr. 

OBS: Du kan endast ta del av erbjudandet under tiden som du har uppdrag via Jurek. När ditt uppdrag är slut så avslutas även ditt konto hos Wellr.


TIPSPENG – TIPSA OSS OCH TJÄNA 2000 kr

Vi är alltid på jakt efter fler duktiga konsulter och kandidater. Om du tipsar oss om en kandidat som får ett uppdrag via oss på Jurek utgår en tipspeng om 2000 kr. Detta gäller även om du tipsar om ett behov som leder till ett uppdrag via oss på Jurek. Så tipsa loss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

VÄLKOMMEN

kartastockholm
kartagöteborg
kartamalmö
kartasundsvall