Första tiden som rekryteringskonsult hos Jurek – Jurek Rekrytering & Bemanning
KONTAKT
X
STOCKHOLM
Biblioteksgatan 11
111 46 Stockholm
Tel. 08-525 01 800
info@jurek.se
MALMÖ
Carlsgatan 3
211 20 Malmö
Tel. 040-602 76 40
info@jurek.se
GÖTEBORG
Kungsgatan 17
411 19 Göteborg
Tel. 031-712 83 40
info@jurek.se
SUNDSVALL
Storgatan 29
852 30 Sundsvall
Tel. 060-616 403
info@jurek.se
5f42caabe056fb1cbec626ac8942af2d

Första tiden som rekryteringskonsult hos Jurek

Under våren har två tillskott kommit in till vårt affärsområde Jurek Finance! Mari Jehrlander och Marie Källström, båda rekryteringskonsulter, började hos oss samma dag, den 7 maj 2018, och har båda gedigen erfarenhet och kunskap från branschen. Vi passade på att sätta oss ner och ha ett samtal om deras tid hittills hos Jurek, branschen i stort och deras erfarenheter.

Först och främst, ni har ju lite olika bakgrund och erfarenhet! Mari, du har arbetat med rekrytering tidigare eller hur? Men du Marie du har inte arbetat som rekryterare utan din erfarenhet är från ekonomi?
Marie – Jag har arbetat som ekonom i ungefär 14 år och har varit både ekonomichef, sedan business controller och konsult via ett konsultföretag.

Vad fick dig att vilja byta och börja med rekrytering? Vad var det som lockade?
Marie – Att jag kände att jag ville arbeta mer med människor! Det blev som ett naturligt steg efter att ha arbetat från den andra sidan som konsult.

Men Mari då! Din erfarenhet, du är också ekonom?
Mari – Jag är gymnasieekonom och började jobba direkt efter studenten med lite olika saker, dels med försäljning men också med ekonomi. Sedan jobbade jag i många år med redovisning! Som ekonomichef på en del mindre företag, sedan som redovisningskonsult och efter det drev jag en redovisningsbyrå. Jag har även jobbat med rekrytering de senaste 14 åren, och varit på några andra bolag i branschen.

Och sen hamnade ni båda på Jurek! Hur gick det till?
Mari – När jag skulle byta så kände jag att jag ville byta till ett bolag som verkligen var specialiserade på ekonomi och ekonomer. Jag har stött på Jurek tidigare som konkurrent och därför vetat att Jurek är just specialister. Men det lockade också att Jurek jobbar på en så senior nivå, och att få arbeta med kollegor som har liknande bakgrund.

Men du Marie, hur kom du till Jurek?
Marie – Ungefär på samma sätt! Jag har hört om Jurek tidigare när jag varit på uppdrag, och det här med att man är specialiserad har lockat extra mycket. Att det helt enkelt är ekonomer som rekryterar ekonomer.

Och hur känner ni båda, det är ju ett högt tempo här på Jurek, hur snabbt ”inslängda” i arbetet har ni blivit?
Marie – Lite pang på har det varit, men på en kontrollerad nivå och det är så jag föredrar att ha det! Vi har också fått en väldigt bra introduktion för att komma in ordentligt, även om man bokas in på kundmöten och utbildningar snabbt. Sedan upplever jag att det finns en känsla av att vi hela tiden uppmuntras att utvecklas och lära av varandra, inte bara under introduktionsfasen.

Lite som en mer dynamisk arbetsutveckling kanske? Vad tycker du Mari, håller du med?
Mari –  Ja absolut, det tycker jag är jättebra! Det är så lätt när man jobbat med detta i så många år att man kör på i sina egna invanda spår. Och jag måste även säga att allt var så enormt väl förberett när vi började. Det kändes som en röd matta hade rullats ut!

Vad roligt att höra! Men är de något särskilt som varit nytt och annorlunda?
Mari – Ja, för mig är det ett nytt sätt att jobba uppdelat mellan sälj och leverans. Tidigare har jag jobbat med båda delarna själv och parallellt med varandra. Det är ett nytt sätt att jobba, som är jättespännande!

Hur känns det? Vad är fördelarna och nackdelarna?
Mari – Fördelen med att arbeta så är att jag kan fokusera på de uppdrag som jag har, utan att känna stress över att jag inte har bokat fler kundmöten efter semestern eller liknande. Istället kan jag fokusera på att hjälpa kunden med sin rekrytering och lösa uppdragen här och nu. Det gör att jag känner att min stressnivå är otroligt mycket lägre. Det är fortfarande ovant att inte vara med från start i säljarbetet, men det ger sig ju mer jag lär känna kollegorna inom sälj såklart!
Marie – Ja, jag tycker fördelningen på Jurek är super! Och det känns snabbt som ett så bra samarbete mellan avdelningarna, både med research-team och med sälj. Det är en väldig fördel, det känns som att det verkligen leder till mycket bättre kvalitet till kund.
Mari – Ja verkligen! Och jag måste säga att de researchers jag hittills arbetat med, vilket ändå är några stycken, är så otroligt kunniga och proffsiga. När jag har lämnat över till dem har jag blivit förvånad över att jag inte behöver förklara mer än vad jag redan gjort, utan de förstår direkt vad jag menar och det är så enormt tidsbesparande. Och när jag får kandidater tillbaka så blir det så tydligt att de förstod exakt vad jag letade efter. Så det är en otroligt hög kvalitet!
Marie – Ja det håller jag med om, för det blir verkligen rätt!

Vad roligt att höra! Och som en sista fråga, vad hade ni för intryck av Jurek sen innan?
Mari – Jag har ju konkurrerat med Jurek på vissa uppdrag. Men den bild jag haft är att Jurek har ett modernt sätt att jobba, är professionella och har en förmåga att få väldigt bra varumärken som kunder!
Marie – Ja det har man lagt märke till!
Mari – Och det tror jag är jätteviktigt, särskilt i kandidatbristen då kandidaterna själva selekterar vilka man vill ”signa upp sig” hos. Vilka är det som har de jobb som jag vill ha? För även som kandidat har man inte tid eller ork till att ha kontakt med flera rekryteringsföretag samtidigt.
Marie – Ja det har jag också lagt märke till under min korta tid här, att kandidaten ofta har sett mer än en tjänst som lockar hos oss.

Tack!

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

VÄLKOMMEN

kartastockholm
kartagöteborg
kartamalmö
kartasundsvall