Ekonomichefens stora utmaning – hur lockar man Generation Z? – Jurek Rekrytering & Bemanning
KONTAKT
X
STOCKHOLM
Biblioteksgatan 11
111 46 Stockholm
Tel. 08-525 01 800
info@jurek.se
MALMÖ
Carlsgatan 3
211 20 Malmö
Tel. 040-602 76 40
info@jurek.se
GÖTEBORG
Kungsgatan 17
411 19 Göteborg
Tel. 031-712 83 40
info@jurek.se
SUNDSVALL
Storgatan 29
852 30 Sundsvall
Tel. 060-616 403
info@jurek.se
356834b1553697cbe2a27d219e2db27c

Ekonomichefens stora utmaning – hur lockar man Generation Z?

Nu börjar det bli dags för 90-talisterna att entra arbetsmarknaden, en generation med helt nya spelregler!

Att studera generationer för att jämföra olika historiska och kulturella fenomen i samhället engagerar många. Det har blivit ett erkänt sätt att jämföra individer i flera sammanhang, inte minst när man talar om arbetslivet. Att man påverkas av den tidsera man föds under är en självklarhet. Naturligtvis är skillnaderna stora mellan generationer uppvuxna före och efter digitaliseringen exempelvis. Generation Z är den generation som ses som äkta digitala infödingar. Här är man i regel uppvuxen med konstant tillgång till internet och på grund av sociala medier är man van vid snabb bekräftelse. Men vad innebär det här i praktiken för dig som chef? Framförallt för dig som Ekonomichef som har svårt att erbjuda ett typiskt ”roligt” jobb till dessa entreprenörstörstande unga vuxna.

Jurek Finance stöter på allt fler nyutexaminerade ekonomer födda i generation Z. Vår rekryteringskonsult Mia Bailey är specialiserad på Ekonomi och har själv arbetat som ekonomiansvarig under flera års tid. Hon har ett inifrån-utifrån perspektiv och vet precis vilka utmaningar som väntar en ekonomichef.

Vad är din bild av Generation Z?

Personer födda 1996 och framåt har väldigt tydliga önskemål och krav på sin arbetsplats. De vill ha ett roligt jobb där de kan utvecklas snabbt. Det är en världsvan generation i och med uppväxt med konstant tillgång till internet. Det har gjort generationen orädda och kunniga – de vet precis vad de kan kräva och således förvänta sig.

Hur ska man som ekonomichef locka denna generation?

Jag har uppmärksammat återkommande önskemål från 90-talisterna som kan vara bra att känna till för ekonomichefen. Här är mina 4 bästa tips:

  • Flexibilitet! Den nya generationen efterfrågar möjlighet att jobba hemifrån och efter principen ”frihet under ansvar” på en helt ny nivå. Ofta har ekonomiavdelningen rykte om sig att vara en stationär avdelning som sällan jobbar under flexibilitet. Men för att locka den här generationen så krävs det att man blir mer flexibel och erbjuder nya moderna och kreativa lösningar.
  • 90-talisterna efterfrågar ofta en tydlig karriärväg. Det kan vara bra att visa på hur man kommer kunna utvecklas i rollen och vad som krävs för varje steg.
  • 90-talister har vuxit upp med konstant stimulans. De har betydligt svårare att fokusera och det vet de ofta själva om. Därför är det viktigt att man säljer in ett starkt och tydligt ledarskap. Det uppskattas mycket av den här ge
    Mia Bailey, Rekryteringskonsult Jurek Malmö

    nerationen.

  • Kultur och värderingar! 90-talisterna är en medveten generation som bryr sig mycket om vilket företag de arbetar för. Att lyfta fram vilka värderingar företaget och ekonomiavdelningen står för är viktigt för att locka generation Z.

Det finns olika sätt att förhålla sig och bemöta dessa önskemål. Det viktiga är att man är beredd på att det kommer ställas nya typer av krav och att man är redo att möta denna nya spännande generation!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

VÄLKOMMEN

kartastockholm
kartagöteborg
kartamalmö
kartasundsvall